شربت‌های آهن موجود در بازار گاهی با سایر مواد مغذی همراه هستند. کودکان در حال رشد، خانم‌ها در دوران عادت ماهانه، شیردهی، بارداری و... بیشتر به دریافت مکمل آهن نیاز دارند.

 

 اگر این شربت‌ها در کارخانه‏های معتبر تولید شده باشند، قطعا استفاده از آنها مفید خواهد بود اما باید به جا و با تشخیص پزشک مصرف شوند....

 همان‌طور که کمبود آهن مانند سایر عناصر می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در بدن شود، قطعا دریافت بیش از حد آن نیز برای بدن مضر خواهد بود، به خصوص آهن که ظرفیت متغیری دارد و جزو فلزات واسط محسوب می‏شود. ظرفیت آهن در واکنش‏های اکسیداسیون و احیا متفاوت است (آهن دوظرفیتی و سه ظرفیتی) و این تغییرات باعث «استرس اکسیداتیو» یعنی اکسیدشدن مولکول‌های حیاتی در غشا و هسته سلول و... می‌شود که می‌تواند برای بدن خطرناک باشد.

از سویی تجویز این فرآورده‌ها با توجه به موارد و شرایط بدنی فرد تفاوت دارد مثلا در مواردی كه کمبود شدید آهن در فرد همراه با کم‌خونی است، ترجیح داده می‌شود قرص آهن که دوز بالاتری آهن به بدن بیمار می‌رساند، استفاده شود که این به تشخیص پزشک نیاز دارد. متاسفانه بیشتر خانم‌های ایرانی با این تصور كه کم‌خون هستند و اصلا چیزی نمی‌خورند، خودسرانه به مصرف مكمل‌ها یا شربت آهن رو می‌آورند درحالی كه مصرف خودسرانه این شربت‌ها برای سلامت زنان و به خصوص آقایان در صورتی كه نیازی به دریافت آهن نداشته باشند، می‌تواند باعث بروز مشكلاتی شود.

علاوه بر اینكه دریافت بیش از اندازه آهن می‌تواند باعث اکسیداسیون سلول‌های حیاتی ‌شود، در ارگان?هایی مانند کبد، مغز و لوزالمعده رسوب کرده و در ایجاد رادیکال?های آزاد دخیل است. بنابراین بدون تشخیص و تجویز پزشك هرگز از فرآورده‌های دارویی به شکل شربت آهن یا سایر مکمل‌ها استفاده نكنید.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamat.ir

مطالب پیشنهادی:

رژيم غذايی در کم خونی و فقر آهن

بدنهایی كه آهن زیادی جذب میكنند!!

بهترین منابع خوراکی حاوی آهن

من کمبود آهن دارم، چه کار کنم؟

نقش آهن در محکم ساختن استخوانها