انتخاب جنسیت فرزند، از دیر باز یکی از آرزو‌های بشر بوده است.

 

 چه بسا خانواده‌هایی که به علت نداشتن یکی ازدو جنس (خصوصاً فرزند پسر) دچار مشکلات فراوان شده‌اند یا خانم‌هایی که سال‌ها به امید داشتن یکی از دو جنس بار‌داری‌های زیادی را یکی پس از دیگری و با فاصله کم داشته‌اند ولی نه‌تنها نتیجه مطلوب به دست نیامده بلکه سلامت مادر هم به خاطر افتاده و هزینه زیادی برای خانواده داشته است. مراجعان ما معمولاً برای کشف بیماری وابسته به جنس و ژنتیکی چنین تصمیمی می‌گیرند اما جالب اینجاست که هنگام مراجعه می‌گویند قصد داریم تعیین جنسیت کنیم! تعیین جنسیت، فقط زمانی ممکن است که یک خانم باردار باشد و بخواهیم بدانیم جنین او پسر است یا دختر که در هفته دهم با سونوگرافی معلوم می‌شود، ولی اگر خانمی قبل از بارداری بخواهد جنسیت فرزندش را تعیین کند، به آن «انتخاب جنسیت» می‌گویند.

تعیین جنسیت قطعی با روش آزمایشگاهی
تنها کاری که می‌توان برای تعیین صد درصد جنسیت جنین انجام داد، IVF است. در این روش ابتدا با برخی دارو‌ها تخمدان زن تحریک می‌شود تا چند تخمک آزاد و سپس لقاح آزمایشگاهی انجام شود. بعد با نمونه‌برداری کروموزومی، جنسیت تعیین می‌شود و جنینی که مطلوب پدر و مادر است، در رحم قرار می‌گیرد. اما می‌توان با روش‌های طبیعی شانس داشتن جنین با جنسیت دلخواه را تا بیش از 80 درصد بالا برد، البته زیر نظر متخصصان ژنتیک و زنان.


تعیین جنسیت چگونه امکان‌پذیر است
روش تغذیه‌ای و مصرف دارو‌های تنظیم‌کننده، زمان‌بندی، روش‌های نزدیکی، تغییر PH محیط واژن، تشخیص براساس سن مادر و ماه‌ بارداری.
روش تغذیه‌ای: تغذیه نقش اساسی در تعیین جنسیت دارد زیر مواد غذایی ارتباط مستقیمی با کاهش یا افزایش PH رحم دارند. مواد غذایی حاوی سدیم، فسفر،‌ آهن، پتانسیم و روی نظیر ماهی، پرتقال، سبب، هویج، برنج و اسفناج باعث پایین آمده PH می‌شوند بنابراین مصرف آنها 30 تا 60 روز قبل از آمیزش، نقش مفیدی در پسر شدن جنین خواهد داشت. برعکس مصرف خوراکی‌هایی که حاوی کلسیم، منیزیم، و مس هستند مثل لبنیات، کلم، قارچ، نخود سبز، لوبیا‌سبز و جو میزان PH رحم را افزایش می‌دهد و باعث تولد نوزاد دختر می‌شود. این رژیم حتماً باید زیر نظر پزشک و مراقبتهای خاص و با مقادیر معین انجام شود و انجام خود‌سرانه آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

زمان روابط زناشویی:
برای استفاده از روش زمان‌بندی کافی است نگاهی به خصوصیات تخمک (X) و دو نوع اسپرم حاوی کروموزوم‌های X و Y و آقایان بیندازیم. می‌دانیم که خانم‌ها هر ماه در اواسط سیکل ماهانه خود یک یا چند تخمک که از نظر کروموزومی فقط X هستند، تولید می‌کنند و در مقابل آقایان دو نوع اسپرم حاوی کروموزوم‌های جنسی X و Y دارند. در واقع این مرد است که جنسیت سلول تخم را تعیین می‌کند و اگر تخمکی که حاوی کروموزوم جنسی X است، با اسپرم حاوی کروموزم جنسی Y لقاح یابد. سلول تخم مذکر می‌شود و اگر تخمک X با اسپرم حاوی X لقاح یابد سلو لتخم مونث می‌شود.


تخمک، یک سلول درشت است که حدود 1/0 میلی‌متر قطر دارد و با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده است. حرکت آن بسیار کم و سنگین است و حدود 72 ساعت می‌تواند در شرایط رحم زنده بماند. اسپرم Y کوچک‌تر، فرزتر و بسیار کم‌جان‌تر و ضعیف‌تر است. اما تعداد اسپرم‌های این نوع بسیار بیشتر از اسپرم‌های X است و این ضعف آنها را جبران می‌کند و باعث یکسان شدن تعداد موالید دختر و پسر می‌شود. بهتر است همینجا واقعیتی را بیان کنیم برای گفته قدیمی‌ها که به خانم‌ها می‌گفتند ضعیفه، در واقع با این توضیحات علمی باید به آقایان بگویند ضعیفه، زیرا جنس مرد‌ اصولا از نظر عم ژنتیک، شکننده‌تر و آسیب‌پذیر‌تر از جنس زن است. حتی در جانوران هم همینطور است!

 

تعیین زمان تخمک‌گذاری: یکی از مهم‌ترین نکات در تعیین جنسیت، تعیین زمان تخمک‌گذاری است و اگر نزدیکی در حوالی زمان تخمک‌گذاری انجام شود، فرزند پسر خواهد بود.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Khabaronline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
مراقبت های قبل از دوران بارداری!!
چگونگی مصرف دارو در دوران بارداری!!

بخور نخورهای بارداری

برای جلوگیری از لک های دوران بارداری چه باید کرد ؟

مطلوب ترین سنین برای باردار شدن زنان در چند سالگی است؟