خیلی‌ها اعتقاد دارند با مصرف قرص‌های ضدبارداری، پوستشان زیباتر و شفاف‌تر می‌شود و حتی مصرف آن را به خانم‌های دوست و آشنا توصیه می‌کنند...

 

 شاید تصور می‌شود که هورمون زنانه موجود در این قرص‌ها به سلامت و زیبایی پوست کمک و آن را تقویت می‌کند اما نقش قرص‌های ضدبارداری‌ در سلامت پوست، کاملا یک شمشیر دولبه است و اثر آن به طبیعت هر فرد بستگی دارد.

پوست برخی بانوان که از مشکلات هورمونی رنج می‌برند و به خاطر آن دچار جوش‌های پوستی هستند، ممکن ‌است با مصرف قرص‌های ضدبارداری که حاوی هورمون هستند، بهبود یابد و جوش‌های صورتشان از بین برود یا کمتر شود. ولی قرص‌های ضدبارداری برای تمام خانم‌ها چنین آثار مثبتی را در پی ندارند و حتی اگر از نظر هورمونی مشکلی نداشته و پوستی سالم و شفاف داشته باشند، ممکن است در اثر مصرف چنین قرص‌هایی، دچار آکنه و جوش‌های پوستی شوند.

علاوه بر این، اگر خانمی مستعد لک‌های بارداری باشد، ممکن است با مصرف این قرص‌ها دچار این لک‌ها در نقاط مختلف پوستش شود. علت آن هم وجود مقادیر زیاد استروژن در بدن است. شما می‌توانید با محافظت پوستتان در برابر اشعه آفتاب، احتمال بروز این لک‌‌ها را کاهش دهید.

در هر حال اگر چنین لکه‌هایی روی صورت شما پیدا شد، با پزشکتان تماس بگیرید. شاید پزشک صلاح بداند به جای قرص‌های حاوی استروژن، قرص‌های حاوی پروژسترون یا از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. معمولا تداوم مصرف استروژن از طریق این قرص‌ها، باعث تیره‌تر شدن این لکه‌ها یا وسعت گرفتن ضایعات پوستی خواهدشد.

فراموش نکنید در دوران بارداری تیره‌شدن قسمت‌هایی از پوست صورت خانم‌ها مثل پیشانی، برجستگی گونه، لب فوقانی و چانه دیده می‌شود ولی اگر در اثر مصرف قرص‌های ضدبارداری دچار این لک‌ها شدید، بهتر است حتما از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید تا از تیرگی و وسعت این لک‌ها پیشگیری شود.

یکی دیگر از باورهای عجیب و غریب بانوان این است که قرص‌های ضدبارداری موها را پرپشت می‌کنند! برخی خانم‌ها قرص‌های ضدبارداری را به‌صورت پودر درمی‌آورند و از آن محلولی می‌سازند و روی پوست سرشان می‌گذارند تا به رویش موهای کم‌پشت شده‌شان، کمک شود، اما این یک باور غلط است و این کار باعث رشد مجدد موها نخواهد شد. بهتر است خانم‌ها آثار دقیق قرص‌های ضدبارداری و خواص آنها را از پزشک خود بپرسند و از استفاده‌های بی‌دلیل از این قرص‌ها خودداری کنند.

 

درست است که قرص‌های ضدبارداری ترکیب‌های هورمونی دارند ولی جذب پوستی این هورمون‌ها از طریق پوست سر آنقدر ناچیز است که به شمار نمی‌آید.
 
گردآوری :گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamat.ir

مطالب پیشنهادی:

فواید آلوئه ورا برای پوست

نکاتی مهم در استفاده از ماسک های پوست

مرطوبکننده پوست چيست؟

مراقبت های مختلف از موهای خشک،معمولی و چرب

برای پوست خود صابون مناسب بخريد