بعضی از خانم‌ها بعد از زایمان دچار یبوست می‌شوند و این عارضه در خانم‌هایی كه به روش سزارین وضع حمل می‌كنند، بیشتر دیده می‌شود.

 

 در هر نوع عمل جراحی‌ای كه حفره شكم باز می‌شود، امكان ایجاد نفخ شكم و كاهش حركات روده‌ وجود دارد...

 مادری كه دچار این مشكل‌ها شده در چند روز اول پس از عمل جراحی در سمت راست شكم، درست زیر ناحیه كبد، احساس درد می‌كند. معمولا بیمارانی كه دچار این ناراحتی و درد می‌شوند، از بیمارستان مرخص نمی‌شوند تا تحت مراقبت باشند.

در برخی موارد به درخواست پزشك روغن‌های معدنی تجویز می‌شود. مصرف حدود یك تا دو قاشق‌ سرخالی از آنها به مدت 2 روز كافی است. این روغن‌ها از طریق بدن جذب نمی‌شوند اما از دستگاه گوارش عبور و هوا را خارج می‌كنند بنابراین مصرف روغن‌های معدنی اثری در شیردهی نخواهد داشت.

در مواردی هم دیده شده تنقیه با آب برای مادر انجام می‌شود تا با این كار گاز اضافه‌ بیرون بیاید این عمل ناراحت‌كننده و دردناك است اما اگر پزشك صلاح بداند، بهتر است انجام شود. اگر محل جراحی سزارین خیلی دردناك نیست و پزشك اجازه تحرك می‌دهد، لازم است، خانمی كه زایمان كرده از تخت بیرون بیاید و راه برود زیرا ‌نداشتن ‌تحرك پس از زایمان می‌تواند مشكل یبوست را تشدید كند. به‌خصوص اینكه در مواردی برای كاهش درد داروهای مسكن حاوی موادمخدر هم تجویز می‌شود كه این عامل هم در به‌وجود آمدن یبوست نقش دارد.

تغییر رژیم‌غذایی، مصرف روزانه 8 تا 12 لیوان آب، مصرف غذاهای مغذی حاوی فیبر، میوه و سبزی‌های فاقد نشاسته مثل انجیر، خرما، آلو و كلم‌بروكلی نیز بسیار موثر است و می‌تواند یبوست را از بین ببرد. خانم‌هایی كه بعد از سزارین سعی می‌كنند در رختخواب بمانند باید به این نكته توجه كنند كه یبوست در كمین آنهاست و اگر دچار یبوست شوند، ترس از درد و اكراه از دفع مدفوع می‌تواند شرایط زخم و بخیه‌های آنها را بدتر كند.

 

اگر تازه زایمان كرده‌اید، بهتر است با قدم‌زدن در خانه شروع كنید و در صورت تمایل به قدم‌زدن در محیط بیرون از منزل، حتما یك نفر را همراه ببرید چون در صورت وقوع هر وضعیت ناراحت‌كننده، گیجی یا خستگی به كمك او نیاز خواهید داشت. هر چه فعالیت و انجام ورزش‌های سبك را طبق نظر پزشكتان زودتر آغاز كنید، بیشتر به سلامت جسم و ذهن خود اهمیت داده‌اید.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی:
مراقبت های قبل از دوران بارداری!!
چگونگی مصرف دارو در دوران بارداری!!
بخور نخورهای بارداری
برای جلوگیری از لک های دوران بارداری چه باید کرد ؟
مطلوب ترین سنین برای باردار شدن زنان در چند سالگی است؟