اما با شروع فصل گرما این مشكل محدودیت بیشتری برای افراد ایجاد می‌كند.


 به‌طور معمول بعضی از افراد در مقایسه با دیگران بیشتر عرق می‌كنند اما پیش از این‌كه بتوان به توصیه پزشك از راهكارهایی برای كاهش تعرق استفاده كرد لازم است فرد بیمار تحت آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم قرار گیرد تا در صورت لزوم علل احتمالی كه موجب افزایش تعرق می‌شود شناسایی شود.

بیمار این هفته مطب سیب آقایی 40 ساله است كه از تعریق زیاد شكایت دارد. او اغلب و حتی در روزهای خنك بهاری نیز احساس گرما می‌كند و به همین علت حتی مواقعی كه فعالیت جسمانی ندارد و پشت میز نشسته یا در حال مطالعه است نیز دچار تعرق زیاد می‌شود و همین موضوع موجب رنجش و ناراحتی او شده است.

اما با شروع فصل گرما این مشكل محدودیت بیشتری برای او ایجاد می‌كند. چراكه در روزهای گرم، همه بدنش بجز  كف دست‌ها و پاها خیس شده و این موضوع موجب ناراحتی او می‌شود.

از این‌رو به پزشك مراجعه كرده است تا با راهنمایی و مشورت او از راهكار مناسبی برای كاهش تعرق بدنش استفاده كند و تا حدی از شر این مشكل خلاص شود.

توصیه‌های پزشك

تعرق یك ویژگی فردی است. به‌طور معمول بعضی از افراد در مقایسه با دیگران بیشتر عرق می‌كنند اما پیش از این‌كه بتوان به توصیه پزشك از راهكارهایی برای كاهش تعرق استفاده كرد لازم است فرد بیمار تحت آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم قرار گیرد تا در صورت لزوم علل احتمالی كه موجب افزایش تعرق می‌شود شناسایی شود.

پركاری تیروئید از جمله عواملی است كه موجب افزایش تعرق بدن بیمار می‌شود. علاوه بر این، ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت یا بیماری‌هایی با منشا عفونی نظیر مالاریا و سل و همچنین ابتلا به برخی بیماری‌های نادر نیز از جمله عواملی است كه می‌تواند عملكرد غدد بدن را تحت تاثیر خود قرار داده و موجب افزایش تعرق بدن شود. به همین علت لازم است پیش از اتخاذ هرگونه تصمیمی فردی كه از تعریق زیاد شكایت دارد مورد بررسی قرار گیرد تا علل احتمالی موثر در این زمینه بررسی شده و بر این اساس روش مناسبی برای مقابله با این مشكل در نظر گرفته شود.

تعریق زیاد از جمله مشكلاتی است كه بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. در حقیقت تعرق راهكاری برای كاهش دمای بدن است. اما در افراد مختلف الگوی متفاوتی برای تعرق وجود دارد. به عبارت دیگر، عملكرد مركز تنظیم درجه حرارت بدن در افراد مختلف متفاوت است.

وقتی فرد احساس گرما می‌كند درجه حرارت خون در بدن او افزایش یافته است. در این شرایط از هیپوتالاموس پیامی به عروق ارسال ‌شود و به‌دنبال آن از طریق انبساط عروق و افزایش میزان تعرق، دمای بدن كاهش می‌یابد.

میزان تعرق به جنس، سن، ویژگی‌های وراثتی و محیطی بستگی دارد و بر این اساس تعداد غدد عروقی در بدن افراد از 2 تا 4 میلیون تغییر می‌كند.

از آنجا كه تعرق مشكلی است كه بیش از آنچه تصور می‌شود رایج است، در صورتی كه شما نیز با چنین مشكلی مواجه هستید اصلا جای نگرانی نیست. استفاده از ضد تعرق‌ها از ساده‌ترین راهكارها برای مقابله با این وضعیت است. ضد تعرق‌ها حاوی كلرید آلومینیوم هستند.

برخی افراد تصور می‌كنند استفاده از راهكارهایی برای كاهش تعرق بدن سلامت آنها را به خطر می‌اندازد. اما باید توجه داشت كه سطح بدن بسیار وسیع است و استفاده از این روش‌ها برای كاهش تعرق در بعضی از قسمت‌های بدن مشكلی ایجاد نمی‌كند اما اگر از تعرق در همه قسمت‌های بدن جلوگیری شود، فرد دچار گرمازدگی می‌شود.

معمولا تركیبات ضد تعرق حاوی آلومینیوم هستند و به شكل‌های مختلفی مانند محلول، اسپری یا فوم در دسترس هستند كه استفاده از آنها می‌تواند تا حد زیادی این مشكل را برطرف كند.

به افرادی كه با این مشكل مواجه هستند توصیه می‌شود به‌منظور جلوگیری از عوارض و پیامدهای ناشی از تعرق نظیر كاهش آب بدن و ایجاد اختلال در تعادل موادمعدنی موجود در بدن مصرف انواع میوه و سبزیجات را مورد توجه قرار دهند.

علاوه بر این باید توجه داشت كه تعرق مستلزم مصرف مقادیر قابل توجهی از انرژی بدن است كه می‌تواند با پیامدهایی مانند ضعف و خستگی همراه باشد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamatnews.com

مطالب پیشنهادی:

غذاهای محرک سوزش معده
راه حلی برای کنترل سوزش معده
سوزش سر دل چیست؟
راهکارهای غلبه بر سوزش معده یا ترش کردگی
توصیه هایی برای کاهش مشکلات معده