ظاهر شدن لک های قهوه ای رنگ پوست علل مختلفی دارد که ملاسما یکی از شایع ترین علت های آن می باشد که بیشتر در دوران حاملگی خانم ها بروز می کند...

 

 

دبیر انجمن متخصصین پوست ایران درباره انواع مهم لک های قهوه ای رنگ پوست و درمان آنها گفت:  ظاهر شدن لک های قهوه ای رنگ پوست علل مختلفی دارد که ملاسما یکی از شایع ترین علت های آن می باشد که بیشتر در دوران حاملگی خانم ها بروز می کند و به همین دلیل به لک های حاملگی شهرت پیدا کرده است ولی این لک ها در خانم های جوان و به ندرت در مردان هم دیده شده است که گونه ها و پیشانی و بینی مناطقی هستند که این لک ها در آنها ظاهر می شود و در تابستانها پررنگ تر و در زمستانها کم رنگ تر می شوند.
 
استفاده از ضد آفتاب مناسب با spf 30 معمولا پیدایش این لکها را کنترل می کند و نوعی از کرم های مخصوص برای بیمار تجویز می شود که باید شبها از آن استفاده نماید. این لکها ممکن است بر اثر مصرف قرص های ضد بارداری هم ایجاد شود.

دکتر محمد گلشنی در ادامه افزود:‌نوع دیگری از لک های قهوه ای رنگ پوست کک و مک ها می باشند که این نوع لک ها ارثی بوده و بیشتر در کودکان و در سنین 12 سال تا 20 سال دیده می شود.

این لک ها به صورت لک های قهوه ای رنگ پراکنده و جدا از هم بوده که در نواحی صورت و گوشها و عمدتا بر روی هر نقطه ای از بدن که در معرض نور آفتاب باشد ظاهر می شوند و در تابستانها پر رنگ تر بوده و در زمستانها کم رنگ تر می شوند.

قدم اول در درمان این نوع لک ها این است که هر 3 ساعت یکبار از کرم ضد آفتاب استفاده شود و طبق نظر پزشک یک نوع از کرم های روشن کننده برای استفاده شبانه تجویز می شود ولی به دلیل اینکه پیدایش کک و مک در پوست به خاطر استعداد ژنتیکی می باشد بعد از درمان این نوع لک ها امکان بازگشت دوباره این لک ها بسیار زیاد است.

وی درباره لک های قهوه ای رنگی که در دوره پیری بر روی پوست ظاهر می شوند عنوان کرد که این نوع لک ها در سنین بالا ظاهر شده و در تمام فصول رنگ ثابتی داشته و تغییر رنگ نمی دهد و در قسمتهایی از بدن که در معرض نور خورشید قرار دارند ظاهر می شود که درمان بوسیله کرم ضدآفتاب در این نوع لک ها بی فایده بوده و ضایعه ای پایدار می باشند که برای درمان آنها بایستی از راههای فریز کردن و پیلینگ و لایه برداری و لیزرQ-Switched استفاده کرد. 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamatnews.com
مطالب پیشنهادی:

6 راز طبیعی طب چینی برای زیبایی پوست
فواید آلوئه ورا برای پوست
علامت های هشدار دهنده سرطان پوست
پوست تان واقعاً خشک است؟
رژیمی برای شفاف سازی پوست ها