پلاك دندان ها یا پلاك باكتریایی موجب بروزعوارض جدی از جمله كرم خوردگی، بیماری های لثه ها و دیگر مشكلات مربوط به دندان ها می شود.

 

پلاك باكتریایی یا پلاك دندان ها ماده ای سفید رنگ و خمیری است كه پس از صرف غذا و هرگونه خوراكی روی دندان ها ایجاد می شود. باكتری ها بی وقفه در محیط دهان رشد كرده بنابر این پلاك دندان ها مشكلاتی را برای تمام محیط دهان به وجود می آورد.

پلاك دندان ها به ویژه از پروتئین های موجود در بزاق، باكتری ها ، مواد سمی و باقیمانده مواد غذایی  تشكیل شده و به طور مداوم ایجاد می شود. اگر پلاك دندان ها روزانه تمیز نشده و از بین نرود تبدیل به جرم دندان می شود.

از بین بردن پلاك دندان ها در هنگام تشكیل شدن  امری ضروری است. این ماده در واقع اسیدهایی را تولید می كند كه به دندان ها و لثه حمله می كنند. این اسیدها روی مینای دندان اثر گذاشته ، لثه ها را مجروح كرده و عامل اغلب كرم خوردگی‌ها و بیماری های دهان و دندان است.

علاوه بر این اگر روزانه پلاك دندان ها تمیز نشود ، سفت شده و به جرم تبدیل می شود. در این صورت مسواك زدن بر آن بی اثر بوده و قادر به از بین بردن آن نمی شود. در این هنگام برای از بین بردن آن ناگزیر باید یك جرم گیری كامل را انجام داد.

 

 برای رهایی از پلاك دندان باید پس ار نوبت غذا خوردن دستكم به مدت سه دقیقه  و حداقل دو بار در روزدندان ها را به خوبی مسواك زد
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir

مطالب پیشنهادی:

 آیا روکش دندان موثر است؟
چگونه دندان های شفاف و براقی داشته باشیم؟
دندان غروچه بیماری جدید شهروندان!!
دستور العمل های خانگی برای سفیدی دندان!!
چند بار در روز باید دندان هایم را مسواک بزنم؟