یكی از دلایل مراجعه به اورژانس‌های داخلی و جراحی، خونریزی از دستگاه گوارش است. زمانی كه فرد دچار استفراغ خونی می‌شود تشخیص آسان است.


مشكل زمانی بروز می‌كند كه فرد دچار خونریزی می‌شود، اما نشانه‌ها واضح و آشكار نیست. تصور كنید كه مرد مسنی را به اورژانس آورده‌اند كه دچار سنكوپ شده است.

در بررسی بیمار مشكلی در قلب و مغز وی پیدا نمی‌شود، اما در آزمایش خون متوجه كم‌خونی شدید بیمار می‌شوند. در حین شرح حالی كه از بیمار گرفته می‌شود، عنوان می‌كند كه مدفوعش از دو هفته قبل به رنگ سیاه و به مانند قیر شده است.

در بررسی نمونه ارسالی به آزمایشگاه از نظر بررسی خون در مدفوع پاسخ مثبت گزارش می‌شود. اگر بیمار مطلع بود كه رنگ مدفوع سیاه به معنای خونریزی است هیچ‌گاه دچار سنكوپ نمی‌شد.

همیشه خونریزی گوارشی با دفع خون روشن همراه نیست. گاهی فرد دچار استفراغی به رنگ قهوه‌ای می‌شود كه به اشتباه آن را به غذای مانده در معده ارتباط می‌دهد.

بعضی افراد به دلیل خونریزی آهسته و تدریجی، علامتی مثل تغییر رنگ مدفوع ندارند و ممكن است با علائمی به پزشك مراجعه كنند كه از تشخیص خونریزی بسیار به دور باشد.

بسیاری از افراد مسن دچار سنكوپ، سرگیجه و حتی درد قفسه سینه می‌شوند. ممكن است این افراد با سرگیجه به پزشك مراجعه كنند و تنها یافته در معاینه آنها فشار خون پایین باشد. در این شرایط معمولا فشار خون پایین با ضربان قلب بالا و تپش همراه است.

علل بروز خونریزی گوارشی شامل زخم یا التهاب در لوله گوارشی، تورم و پرخونی در مبتلایان به نارسایی كبد(سیروز)، استفراغ مكرر و شدید، مصرف الكل یا داروهای مسكنی همچون بروفن، مفنامیك اسید، پیروكسیكام و آسپیرین است.

شناسایی علت خونریزی: اگر پزشك به خونریزی شك كند باید محل خونریزی را تشخیص داده و درمان را بر اساس محل خونریزی تعیین كند. برای شناسایی محل خونریزی بهترین روش استفاده از دستگاه برای مشاهده دستگاه گوارش است.

برای مشاهده بخش فوقانی دستگاه گوارش از دستگاه آندوسكوپ و برای مشاهده بخش انتهایی دستگاه گوارش از كولونوسكوپ استفاده می‌شود. گاهی این وسایل علاوه بر امكان تشخیص، توانایی درمان علت مولد را هم دارند. برفرض در بیماران با نارسایی كبدی علاوه بر شناسایی محل خونریزی در مری، خونریزی عروقی را توسط آندوسكوپ كنترل می‌كنند.

درمان: مهم‌ترین نكته در درمان خونریزی گوارشی احیای فوری بیماران با مایعات تزریقی و حتی در موارد شدید با خون است. بسیاری از بیماران به دلیل خونریزی شدید و یا مداوم نیازمند تجویز فوری خون هستند. این بیماران باید فورا تحت بررسی جهت تشخیص محل خونریزی قرار بگیرند.

 

پس از تشخیص و درمان اولیه جهت پایدار سازی بیمار و جبران خون از دست رفته باید درمان دارویی یا جراحی برای بیمار شروع شود. بسیاری از بیماران نیازمند درمان با چندین دارو هستند كه عدم رعایت دقیق دارویی می‌تواند به عود بیماری منجر شود. افرادی كه از داروهای مسكنی كه نامبرده شد استفاده می‌كنند یا افرادی كه مصرف الكل دارند باید مصرف این داروها و الكل را قطع كنند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
دارویی گیاهی برای درمان زخم و ورم معده
غذاهای محرک سوزش معده
توصیه هایی برای کاهش مشکلات معده
خوراکی هایی که معده تان را می سوزانند
زخم معده و اثنیعشر چگونه ایجاد میشود؟