اكثر کیست‌های تخمدان بی‌خطر هستند اما بعضی از آنها می‌تواند مشکلاتی نظیر پاره شدن، خونریزی و درد ایجاد کرده و ممکن است حتی برداشتن آنها نیاز به جراحی داشته باشد.

یك متخصص زنان و زایمان: کیست‌های تخمدان اغلب خوش خیم هستند


یك متخصص زنان و زایمان گفت: اكثر کیست‌های تخمدان بی‌خطر هستند اما بعضی از آنها می‌تواند مشکلاتی نظیر پاره شدن، خونریزی و درد ایجاد کرده و ممکن است حتی برداشتن آنها نیاز به جراحی داشته باشد.

دكتر شیرین قاضی اظهار كرد: کیست‌های تخمدان، کیسه‌های پر از آب یا خون در تخمدان هستند که اغلب هنگام تخمک گذاری به وجود می‌آید، یعنی با آزاد شدن تخمک از تخمدان ایجاد می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران تصریح كرد: زنان دو تخمدان دارند که محل ذخیره و آزاد کردن تخمک است سایز هر تخمدان به اندازه یک گردو است كه در دو طرف رحم قرار دارند هر تخمدان یک تخمک را در هر ماه تولید می‌کند و این فرایند سیکل قاعدگی ماهانه در زن است.

وی در خصوص تاثیر كیست تخمدان بر روند تخمك گذاری اظهار داشت: كیست تخمدان می‌تواند تخمك گذاری را دچار مشكل و اختلال كند، قبل از قاعدگی اندازه بزرگی ندارد، سه تا پنج سانتی‌متر است و معمولا با قائدگی برطرف می‌شود.

دكتر قاضی با اشاره به عوارض كیست تخمدان بیان كرد: کیست تخمدان یك بیماری است و می‌تواند موجب دردهای شدید شکمی و اختلالات قاعدگی شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به علل بروز كیست تخمدان گفت: ایجاد كیست تخمدان در زنان می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد كه اكثراً علت آن عدم تخمك گذاری است.

وی افزود: معمولاً تخمك در روز چهاردهم آزاد می‌شود، ولی در فرد بیمار این اتفاق رخ نمی‌دهد و با تجمع آب، تبدیل به كیست می‌شود گاهی چند تخمك چند كیست تولید می‌كند.

اکثر کیست‌های تخمدان با درمان دارویی برطرف می‌شوند

این متخصص زنان و زایمان در خصوص انواع مختلف كیست‌های تخمدان اظهار كرد: این كیست‌ها انواع مختلفی دارند ولی كیست‌های خوش خیم تخمدان شیوع بیشتری دارند و اغلب ساده و بی خطر هستند.

دكتر قاضی با اشاره به راه درمان كیست‌های تخمدان گفت: زمانی كه این كیست‌ها كمی بزرگتر شوند، می‌توانند علائمی مثل درد در زیردل و اختلال در روند دوران قاعدگی ایجاد كنند و گاهی هم لكه بینی در این بیماران دیده می‌شود كه با استفاده از قرصهای ضد بارداری به راحتی درمان می شود.

 

وی در پایان خاطرنشان كرد: درمان كیست‌های متعدد در بیماران مختلف بر حسب شرایط بیمار نظیر وزن و مجرد یا متاهل بودن كاملاً متفاوت است و به بررسی‌ها و آزمایش‌های دقیق‌تر و مراجعه‌های متعدد به پزشك نیاز دارد.
 
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamatnews.com
 
مطالب پیشنهادی:
مراقبت های قبل از دوران بارداری!!
بهترين روش پيشگيری از بارداری در ابتدای ازدواج
بخور نخورهای بارداری
چگونگی مصرف دارو در دوران بارداری!!
مطلوب ترین سنین برای باردار شدن زنان در چند سالگی است؟