با این توصیف‌ها هنوز هم موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست، استفاده از ضدآفتاب‌، پرهیز از برنزه كردن زیر نور آفتاب و اجتناب از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه‌های مضر خورشید است.

 

آسپیرین دارویی است كه پزشكان برای پیشگیری از حمله‌های قلبی و سكته تجویز می‌كنند ولی امروزه نتایج تحقیقات جدید نشان داده این دارو ریسك ابتلا به برخی از انواع سرطان پوست را كاهش می‌دهد، اما دانشمندان چگونه به این نتیجه رسیده‌اند؟...

آزمایش‌های انجام‌شده روی 200 هزار بزرگسال دانماركی نشان می‌دهد افرادی كه در برنامه دارویی خود در یک دوره زمانی 10 ساله، روزانه 2 قرص آسپیرین یا قرص‌هایی از خانواده NSAID-داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی- مثل ایبوپروفن یا ناپروكسن مصرف می‌كرده‌اند نسبت به افراد دیگری كه در این مدت 10 ساله روزانه یكی از این نوع قرص‌ها را مصرف ‌كرده‌اند، 15 درصد كمتر به بیماری‌های پوستی نظیر ملانوما و سرطان پوست مبتلا شده‌اند.

به همین ترتیب افرادی كه در یك دوره 7 ساله مقدار بیشتری قرص‌های خانواده NSAIDها یا آسپیرین‌ها را دریافت كرده‌اند، نسبت به گروه‌های دیگر کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست بوده‌اند. با همه این بررسی‌ها، هنوز رابطه آسپیرین و كاهش خطر ابتلا به سرطان كاملا برای محققان آشكار نشده است زیرا تحقیقات انجام شده، به عوامل دیگری چون شیوه زندگی، نوع پوست، آب و هوا و مقدار دریافت اشعه‌های مضر خورشید هم اشاره می‌کنند که در تحقیق‌ها در نظر گرفته نشده بنابراین نمی‌توان صحت كامل این رابطه را تایید کرد. همچنین آزمایش‌های انجام شده تنها در میان جمعیت دانماركی‌ها انجام شده و نمی‌توان آن را به تمام مردم جهان تعمیم داد و گفت آسپیرین به طور یقین می‌تواند برای همه بیماران مفید باشد.

 

با این توصیف‌ها هنوز هم موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست، استفاده از ضدآفتاب‌، پرهیز از برنزه كردن زیر نور آفتاب و اجتناب از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه‌های مضر خورشید است.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir

مطالب پیشنهادی:
آسپرین: داروی محبوب ورزشکاران
آنچه درباره آسپرین باید بدانید!

سردردهای خود را بدون نیاز به آسپرین درمان کنید!

آسپرین را با احتیاط مصرف کنید

آیا مصرف آسپرین در دوران بارداری بی خطر است ؟