افرادی که مبتلا به سرطان هستند احتمال دارد به دلیل تاثیرات شیمی‌درمانی و رادیوتراپی دچار کم‌خونی شوند...

 

دیابتی‌ها می‌توانند خون اهدا کنند؟

بیماران مبتلا به دیابت (نوع 1 و 2) در مراحل اولیه بیماری خود مانند دیگر افراد می‌توانند خون بدهند و خونی که اهدا می‌کنند نیز باعث انتقال بیماری‌شان نمی‌شود، ولی اگر بیماری در مراحل پیشرفته باشد و چشم و کلیه فرد آسیب‌دیده یا حتی قلب بیمار نیز درگیر باشد، خون دادن باعث تشدید بیماری دیابت خواهد شد.


بیماران قلبی-‌عروقی می‌توانند خون اهدا کنند؟

انواع بیماری‌های قلبی-‌عروقی شامل تنگی عروق کرونر، سکته قلبی، نارسایی قلب، اختلال در ریتم قلب، مشکلات دریچه قلب و... اگر تمایل به اهدای خون دارند باید با مشورت پزشک و صلاحدید او تصمیم به این کار بگیرند. پزشک باید تعیین کند بیمار کاندیدای خوبی برای اهدای خون است یا نه! در برخی مواقع کم‌خونی بار قلب را زیاد و فشار به قلب را بیشتر می‌کند و پمپاژ ضعیف می?شود و شرایط بیمار را بدتر می‌کند، اما در مواقعی نیز باعث می‌شود بیماری که دارای غلظت خون است با اهدای خون، وضعیتش بهتر شود، بنابراین اگر به بیماری‌های قلبی-‌عروقی مبتلا هستید و می‌خواهید خون اهدا کنید، با صلاحدید پزشکتان اقدام به این کار کنید.


بیماران مبتلا به سرطان می‌توانند خون اهدا کنند؟

افرادی که مبتلا به سرطان هستند احتمال دارد به دلیل تاثیرات شیمی‌درمانی و رادیوتراپی دچار کم‌خونی شوند. در حقیقت یکی از عوارض بیماری سرطان، کم‌خونی است، بنابراین مبتلایان به هر نوع سرطان نباید خون اهدا کنند.


بیماران کلیوی می‌توانند خون اهدا کنند؟

کلیه، عضوی خونساز است که با ترشح اریتروپوئتین باعث تولید گلبول قرمز در مغزاستخوان می‌شود. زمانی که عملکرد کلیه دچار اختلال می‌شود کم‌خونی ایجاد خواهد شد. کلیه پلی‌کیستیک، مادرزادی و تنها بیماری‌ای است که چون خون اریتروپوئتین بیشتری تولید می‌کند، کم‌خونی در آن قابل‌توجه نیست، اما در مجموع بیماران کلیوی نمی‌توانند خون دهند چون خون زیادی برای اهدا ندارند. حتی در بیمارانی که دیالیز می‌شوند موارد ممنوعیت اهدای خون مانند هپاتیت B بیشتر دیده می‌شود و آنها نیز کم‌خون هستند بنابراین اهدای خون در تمام بیماران کلیوی منتفی است.


بیماران مبتلا به ام‌اس می‌توانند خون اهدا کنند؟

اهدای خون برای بیماران ام‌اس مانعی ندارد و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کند، اما از آنجا که ام‌اس بیماری‌ای است که منشأ و علت آن ناشناخته است، ممکن است بیماری با مکانیسم‌های ناشناخته انتقال‌ یابد بنابراین شاید بهتر باشد بیماران ام‌اسی خون اهدا نکنند.


بیماران گوارشی ‌می‌توانند خون اهدا کنند؟

 

افراد مبتلا به هپاتیت‌های ویروسی مانند هپاتیتB و C، نباید هرگز خون اهدا کنند زیرا ویروس هپاتیت B ممکن است بعد از مراحل درمانی از بین برود ولی نشانه‌های آن در خون فرد باقی می‌ماند. سایر بیماران دچار بیماری‌های گوارشی در صورتی که در آنها کم‌خونی مشاهده نشده‌باشد، مانعی برای اهدای خون ندارند. بیماری هموکروماتوزیس یک بیماری کبدی است که فرد مبتلا، آهن زیادی جذب می‌کند و میزان آهن در خونش بسیار بالاست. به این افراد توصیه می‌شود هفته‌ای یک واحد خون‌ دهند، چون اگر آهن بدن بالا باشد، در کبد، لوزالمعده و کلیه رسوب می‌کند و زمینه بروز بیماری دیابت و حتی سیروز کبد را فراهم خواهدکرد، اما خون این افراد قابل استفاده برای کسی نیست.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی:
فشار خون چیست؟
بیضررترین و ارزانترین درمان چربی و قند خون بالا!؟
رژیم غذایی برای چربی خون بالا
خون دماغ میشوید؟
غذاهای كاهشدهنده كلسترول خون