پاها بدن ما را حمل می‌كند و به وسیله آنها ما قادر به حركت هستیم؛ اما این عضو حیاتی كمتر مورد توجه است و بیشتر افراد آن‌قدر كه به فكر پوست دست و صورت خود هستند، هوای پاهایشان را ندارند.

 این غفلت، گاهی باعث بروز مشكلاتی می‌شود كه حتی راه رفتن ساده را هم دشوار می‌كند.

دكتر حشمت‌الله حیدری با اشاره به این‌كه پاها به مراقبت‌های خاصی نیاز دارد و در ماه‌های گرم سال باید بیشتر به فكر آنها بود، به جام‌جم می‌گوید: «با توجه به این‌كه سلامت پاها برای فعالیت‌های ما اهمیت زیادی دارد، لازم است با نكاتی آشنا شویم كه با رعایت آنها از بروز مشكلات بعدی پیشگیری شود.»

وی با اشاره به اهمیت انتخاب كفش‌ مناسب به خصوص در ماه‌های گرم سال، توضیح می‌دهد: «پوشیدن كفشی كه با آناتومی پا تناسب دارد و همچنین مناسب فصل باشد، یكی از ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین نكاتی است كه باید مورد توجه همه افراد قرار گیرد. یكی از دلایل این موضوع آن است كه پوست پا برای تنظیم دمای بدن زیاد عرق می‌كند و در روزها و ماه‌های گرم سال نیز داخل كفش و در محیطی كاملاً پوشیده قرار می‌گیرد، پس مشخص است كه انتخاب كفش مناسب اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.»

به گفته دكتر حیدری بهتر است از جوراب‌های نخی استفاده كنیم و هر روز نیز پاها را با آب و صابون‌های مناسب بشوییم؛ در واقع تعریق زیاد پاها و همچنین قرار گرفتن در محیطی كاملاً بسته، عامل ایجاد فضای مناسبی برای رشد انواع قارچ‌ها و میكروب‌هاست و به همین دلیل، لازم است علاوه بر شستشوی مداوم پاها، ناخن‌ها را نیز كوتاه نگه‌داریم.

وی با بیان این‌كه لابه‌لای انگشتان پا محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها به حساب می‌آید، تاكید می‌كند: «فراموش نكنید، حتماً هر روز باید انگشتان پا و لابه‌لای آنها را نیز با آب و صابون به خوبی شستشو دهید، چراكه رعایت نكردن بهداشت پا، موجب رشد قارچ‌ها بین انگشتان می‌شود كه برای بهبود، به درمان‌های طولانی مدت و استفاده از داروهای ضدقارچ نیاز دارد.»

به گفته دكتر حیدری علاوه بر انگشتان باید به فكر بهداشت ناخن‌ها نیز باشیم، چراكه جدا شدن ناخن از بستر می‌تواند مشكلات زیادی فراهم كند.

وی می‌افزاید: «همانطور كه گفته شد كفش باید متناسب با آناتومی پا انتخاب شود. به این معنی كه اگر كفش تنگ باشد، فشار بیشتری به پوست پا وارد شده و در نتیجه پوست بتدریج ضخیم‌تر می‌شود. علاوه بر این، مشكلات دیگری مانند ایجاد میخچه یا فرورفتن ناخن داخل گوشت پا نیز برای فرد ایجاد خواهد شد.»

به گفته دكتر حیدری استفاده از كفش‌های تنگ و نامناسب، كوتاه كردن ناخن‌ها به شیوه نادرست و همچنین تروما از دیگر دلایل عفونی شدن ناخن‌هاست.

وی درباره علائم این مشكل می‌گوید: «درد و تورم ناخن یكی از علائم عفونت ناخن‌ است كه به مرور زمان نیز چرك می‌كند و متورم می‌شود. بنابراین باید به خاطر بسپارید در چنین شرایطی بلافاصله برای درمان اقدام كنید تا از بروز مشكلات بیشتر پیشگیری شود.»

دكتر حیدری با تاكید بر این‌كه استفاده از كفش‌ تنگ می‌تواند موجب ضخیم شدن صفحه ناخن‌ها شود، توضیح می‌دهد: «ضخیم شدن صفحه ناخن می‌تواند سبب بروز مشكلاتی در راه رفتن شود؛ به طوری كه راه رفتن همراه با درد شده و فرد را آزار می‌دهد. این مساله همچنین می‌تواند باعث تغییرات ظاهر ناخن شده و بتدریج آن را از بستر جدا ‌كند.» به گفته وی رفع این مساله نیز به تشخیص نوع قارچ از سوی پزشك و درمان‌های مناسب و طولانی مدت نیاز است.

دكتر حیدری با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت پاها، اضافه می‌كند: رعایت نشدن بهداشت پا عاملی برای بروز انواع اگزما و عفونت‌های قارچی در پوست پاست و می‌تواند مشكلات زیادی را برای فرد ایجاد كند. این مشكلات بیشتر به درمان‌های خاص و طولانی نیاز دارد تا فرد بتواند به زندگی عادی ادامه دهد.»

اهمیت بهداشت پا در استخرها

فصل تابستان كه فرا می‌رسد، افراد زیادی به استخرهای عمومی می‌روند. بنابراین باید نكاتی را در نظر داشته باشید تا بیماری‌ها و مشكلات پوستی از طریق شنا در استخر منتقل نشود.

دكتر حیدری در این باره می‌گوید: «هنگامی كه زخمی در پا وجود دارد كه كاملاً مشخص است و ترشح می‌كند یا خونریزی دارد، به هیچ وجه به استخرهای عمومی نروید؛ چون این كار، نه تنها موجب بیماری سایر افراد می‌شود، بلكه زخم پای خود فرد را هم مستعد عفونت بیشتر خواهد كرد.»

داخل خانه هم مراقب باشید

شاید وقتی صحبت از رعایت بهداشت پاها می‌شود، كمتر به فكر زمان‌هایی باشیم كه در خانه هستیم. در حالی كه پزشكان تاكید می‌كنند داخل خانه هم باید به فكر مراقبت‌ از پاها بود تا بدون كوچك‌ترین مشكلی، بتوانیم راه برویم و پاهایی سالم داشته باشیم.

دكتر حیدری با اشاره به مشكلی كه بیشتر افراد و از جمله خانم‌های خانه‌دار با آن روبه‌رو هستند، توضیح می‌دهد: «ترك پا یكی از شایع‌ترین مشكلات پوستی است كه افراد زیادی را درگیر می‌كند. این ترك‌ها كه اغلب در قسمت پاشنه با شدتی بیشتر ایجاد می‌شود، معمولاً به دلیل تماس مداوم پا با محیط آلرژی‌زا بروز می‌كند. در چنین شرایطی پوست پا خشك و ملتهب شده و ترك‌های آن نیز افزایش می‌یابد.»

وی در مورد شیوه‌های پیشگیری و بهبود این مشكل می‌گوید: «برای پیشگیری از بروز این مورد بهتر است با استفاده از روفرشی‌های مناسب، میزان تماس پا با محیط‌های آلرژی‌زا مانند فرش یا موكت را كاهش دهید. علاوه بر این، استفاده از مواد نرم‌كننده و مرطوب‌كننده را نیز فراموش نكنید تا احتمال بروز مشكل به حداقل برسد.»

هیچ وقت پابرهنه نباشید

خیلی‌ها دوست دارند پابرهنه و بدون استفاده از كفش یا دمپایی روی شن و ماسه ساحل راه بروند و از این كار هم واقعاً لذت می‌برند. ولی آیا این كار مشكلی ایجاد نمی‌كند؟

دكتر حیدری با تاكید بر این‌كه هیچ وقت نباید بدون استفاده از كفش یا دمپایی در ساحل قدم زد، می‌گوید: «كنار دریا یا در هر محیط دیگری، راه رفتن بدون كفش یا دمپایی می‌تواند دردسرساز شود؛ در واقع آلودگی‌های محیط، زباله‌هایی مانند سوزن‌ها و اجسام تیز و برنده و حتی باكتری‌های خاك را نباید نادیده گرفت.»

دكتر حیدری با تاكید بر اهمیت مراقبت و رعایت بهداشت پاها در بیماران دیابتی‌ نیز، به این افراد توصیه می‌كند: «پوست پای این بیماران بسیار مستعد آسیب دیدن و ایجاد زخم است، بنابراین در صورتی كه به دلیل استفاده از كفش تنگ یا پوشیدن دمپایی‌ نامناسب هر گونه زخمی در پای این افراد ایجاد شود، نه‌تنها درمان آن بسیار دشوار خواهد بود، بلكه محیطی مناسب برای تشدید مشكل نیز فراهم می‌شود.»

پاها هم ضدآفتاب می‌خواهد

شاید تعجب كنید ولی متخصصان معتقدند در مقابل نور خورشید باید از پوست پاها هم مراقبت كنید. دكتر حیدری نیز در این باره می‌گوید: «پوست پا هم مانند پوست سایر قسمت‌های بدن است و می‌تواند در معرض مشكلات ناشی از تابش آفتاب قرار گیرد. بنابراین بهتر است افرادی مانند مسئولان استخرها یا نجات غریق‌ها كه جوراب نمی‌پوشند یا پاهایشان بیشتر در معرض نور قرار دارد، از ضد آفتاب استفاده كنند.»


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع :Jamejamonline.ir

مطالب پیشنهادی:
8 ورزش برای رفع درد گردن

چه ورزشی برای زانو درد خوب است ؟
ورزش چشم
رابطه ورزش و هوش
9 ورزش کمردرد +تصویر