دود سیگار حاوی بیش از ۴۰۰۰ ماده سمی و زیانبخش است که افراد سیگاری و غیرسیگاری را مسموم و آلوده می‌کند..

 

. پزشكان بروز بیش از 14 نوع سرطان، پوكی استخوان، فساد دندان‌ها، بیماری‌های قلبی – عروقی و چندین بیماری دیگر را در افراد سیگاری بسیار بیشتر از غیرسیگاری‌ها می‌دانند.

 پزشكان همواره هشدار می‌دهند با استعمال اولین نخ سیگار، ظرف تنها چند دقیقه پس از استنشاق دود سیگار به درون ریه‌ ها، روند آسیب‌های ژنتیكی به بدن آغاز می‌‌شود و جالب است بدانید که خطر بروز حملات قلبی ناشی از بیماری‌های قلبی- عروقی به دنبال ترک کردن سیگار و در 24 ساعت نخست پس از کشیدن آخرین سیگار، کاهش می‌یابد.

با رعایت توصیه‌هایی بسیار ساده می‌توان به ترك سیگار و كاهش عوارض ناشی از آن اقدام كرد. ابتدا برای ترك سیگار تصمیم بگیرید و سپس زمان خاصی را برای این كار انتخاب كنید.

دو راهكار برای ترك سیگار:

راه نخست آن است كه از یك روز معین ترك سیگار را شروع كنید و دیگر سیگار نكشید و در این تصمیم خود محكم باشید. در این صورت یكباره سیگار را ترك خواهید كرد.

بنا براعلام دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، راه دوم آن است كه سیگار را كم كم و به تدریج ترك كنید. برای این كار می‌توانید:

- سیگار را وقتی نصفه شد خاموش كنید و میزان مصرف روزانه سیگار را كم كنید. - مكان همیشگی سیگار كشیدن را تغییر دهید و زمان همیشگی سیگار كشیدن را به تاخیر بیندازید. - اگر نیاز دارید دست‌ها مشغول باشند، گرفتن قلم، كلید یا تسبیح در دست را امتحان كنید.

زمانی كه هوس می‌كنید سیگار بكشید موارد زیر كمك كننده است:

- دو مرتبه پشت سر هم نفس عمیق بكشید یا یك لیوان آب یا نوشیدنی دیگر بنوشید یا كار دیگری انجام دهید. به عنوان مثال از خانه بیرون بروید، قدم بزنید و به ضررهای سیگار كشیدن فكر كنید. - اگر پس از ترك سیگار، بار دیگر سیگار كشیدن را شروع كردید دلسرد نشوید، در وقت مناسب دیگری مجددا ترك سیگار را آغاز كنید.

برخی اثرات خوب ترك سیگار

 

- 20 دقیقه پس از ترك سیگار، فشار خون و ضربان قلب به حد طبیعی بازمی‌گردد. - 48 ساعت پس از ترك سیگار، قدرت چشایی و بویایی بهتر می‌شود. - 72 ساعت پس از ترك سیگار، تنفس راحت‌تر می‌شود. - 3 تا 6 ماه پس از ترك سیگار، سرفه، خس خس و مشكلات تنفسی خوب می‌شود. - 5 سال پس از ترك سیگار، خطر حمله قلبی نصف یك فرد سیگاری می‌شود. - 10 سال پس از ترك سیگار، خطر سرطان ریه نصف یك فرد سیگاری می‌شود و خطر سكته قلبی مانند كسی است كه هرگز سیگار نكشیده است. - سیگار كشیدن نه تنها سلامتی خود فرد را به خطر می‌اندازد بلكه تجاوزی آشكار به حقوق دیگران به ویژه كودكان است.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamatnews.com
 
مطالب پیشنهادی:

با این روشهای طلایی سیگار را ترك كنید(1)
ترک سیگار در 31 روز

واكسن سیگار وجود دارد؟!

آیا سیگار میکشید؟

آیا سیگار به کم شدن استرس کمک میکند؟