به گفته محققان كافئین می‌تواند داروی مناسبی برای افزایش توانایی ماهیچه‌ها و عضلات باشد.


 

بر این اساس، می‌توان از این محرك برای كمك به سالمندان و افزایش توانایی جسمانی این گروه از افراد و همچنین جلوگیری از آسیب‌ها و صدمات بدنی كه اغلب در این​ سنین دردسرساز می‌شود استفاده كرد.

در سال‌های جوانی مصرف نوشیدنی‌های حاوی كافئین به ماهیچه‌ها و عضلات بدن كمك می‌كند، نیروی بیشتری تولید كنند.

اما با افزایش سن بافت ماهیچه‌ای بدن تغییر پیدا كرده و بتدریج ضعیف‌تر می‌شود. گروهی از محققان دانشگاه كاونتری برای نخستین بار تاثیر تغییرات ایجاد شده در عضلات بدن در نتیجه افزایش سن را روی چگونگی اثرگذاری كافئین مورد بررسی قرار داده‌اند.

آنها متوجه شدند اگرچه در ماهیچه‌ها و عضلاتی كه سن بیشتری دارند تاثیر كافئین به مراتب كمتر است، اما به هر حال نه تنها در عضلات جوان بلكه در عضلات پیر نیز كافئین می‌تواند نقش مؤثری در بهبود كارایی آنها داشته باشد.

در عضلاتی كه در مرحله نوجوانی هستند كافئین كمترین اثر را دارد. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید كه در بافت‌های عضلانی در حال رشد مصرف كافئین نمی‌تواند نقش چندان زیادی در بهبود عملكرد و افزایش توانایی این عضلات داشته باشد.

كاهش توانایی عضلات در سالمندی به افزایش آسیب‌پذیری بدن در برابر صدمات فیزیكی منجر شده و كیفیت زندگی افراد را تا حد زیادی كاهش می‌دهد.

اگرچه علت اصلی این فرآیند هنوز شناخته نشده، اما آنچه مسلم است این كه حفظ توانایی بافت‌های عضلانی، كلید اصلی جلوگیری از مواجه شدن با چنین مشكلاتی است.

با توجه به اهمیت برخورداری از یك سبك زندگی فعال در سنین سالمندی به منظور حفظ سلامت بدن و توانمندی‌های فیزیكی، نوشیدنی‌های حاوی كافئین می‌تواند به عنوان دارویی برای حفظ سلامت بدن در جوامع سالمند مورد استفاده قرار گیرد.

در این طرح تحقیقاتی روی بافت ماهیچه‌ای گروهی از موش‌ها در رده‌های سنی مختلف از جوان تا پیر قبل و بعد از درمان از طریق مصرف كافئین مطالعاتی انجام شد.

یافته‌های به‌دست آمده از این تحقیقات نشان می‌دهد با مصرف كافئین توانایی بافت‌های عضلانی بدن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

این ماهیچه‌ها نه تنها در انجام فعالیت‌های فیزیكی بلكه در انجام بسیاری از عملكردهای مهم و حیاتی مانند تنفس نقش دارند بنابراین بهبود عملكرد این عضلات می‌تواند سلامت جسمانی بدن را در سنین سالمندی تضمین كند و احتمال ابتلا به بیماری‌ها و شرایطی را كه با ایجاد محدودیت در زندگی این گروه از افراد همراه است كاهش دهد.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir

مطالب پیشنهادی:
فواید ویتامین E بر پوست

فواید خوردن ویتامین ث
ویتامین اضافی در بدن; خوب یا بد؟!!
ویتامین و املاح برای جلوگیری از ریزش مو
ده ویتامین ضروری برای بدنسازی