خرما گل سفره افطار محسوب می‌شود و این روزها بازار فروش آن داغ‌تر از همیشه است؛...

خرما داروی سوزش معده
 این ماده غذایی به صورت خوشه‌ای یا كیلویی در انواع خارك، رطب مضافتی یا خرمای رسیده نیمه‌ خشك به فروش می‌رسد اما چه تفاوتی میان این خرماها وجود دارد و چه نكاتی را باید هنگام خرید و نگهداری آن رعایت كرد.

خارك، خرمایی كال و گس

زمانی كه خرما سفت و كال بوده و رنگ آن زرد مایل به نارنجی است به آن خارك می‌گویند. خارك به دلیل مقدار زیاد تانن (ماده‌ای كه در عصاره بسیاری از گیاهان وجود دارد)‌ طعم گسی داشته و به دلیل كم شیرین بودن، كم كالری است.

نوع دیگراین میوه كه بیشتر در سفره افطار دیده می‌شود؛ رطب است. رطب نیمه‌رسیده و به رنگ قهوه‌ای بوده و نرم‌تر و شیرین‌تر است؛ درواقع هرچه این میوه بیشتر بر درخت بماند شیرین‌تر شده و در گرمای خرماپزان رسیده و نیمه خشك می‌شود، این خرما قند بالایی دارد و بسیار پركالری است.

خرما، سوزش معده را رفع می‌كند

انواع خرما از نظر میزان مواد مغذی با یكدیگر برابری می‌كند. آهن، منیزیم و ویتامین‌های گروه B خرما موجب آرامش اعصاب، رفع كم‌خونی و نشاط می‌شود و به دلیل مقدار زیاد پتاسیم برای افراد با فشار خون بالا مناسب است.

فسفر این میوه فعالیت‌های فكری را زیاد می‌كند و قند آن در وعده افطار چون سریع جذب می‌شود، از رخوت و سستی می‌كاهد.

خرما بهترین دارو برای رفع سوزش معده است و از ترش كردن می‌كاهد. به یاد داشته باشید كلوچه و شیرینی‌های حاوی خرما به دلیل آن‌كه دارای شكر، آرد و روغن است، كالری زیادی وارد بدن كرده و به اندازه خرما ارزش تغذیه‌ای ندارد.

خرمای شیره انداخته و شكرك زده نخرید

بهترین مكان برای نگهداری خرما یخچال است. چنانچه بخواهید این محصول را به مدت طولانی‌تری نگه دارید، آن را فریز كنید.

انواع خرما اگر دچار تغییرات شدید دمایی شود در دمای بالا شیره انداخته و در دمای پایین این شیره به صورت كریستال‌هایی بر سطح خرما پدیدار می‌شود و شكرك می‌زند، شكرك زدن با آن كه در طعم خرما تاثیری ندارد، اما بافت، ظاهر و درصدی از كیفیت خرما را تغییر می‌دهد بنابراین از خرید خرماهای شیره انداخته به خصوص آنهایی كه به صورت باز و فله‌ای در برخی اماكن عرضه می‌شود، خودداری كنید.

این خرما‌ها به دلیل رطوبت بالا و شیره تراوش شده، چسبندگی زیادی داشته و براحتی میكروب‌های محیط را به خود جذب كرده و می‌تواند مصرف‌كننده را به انواعی از بیماری‌ها مبتلا سازد، از طرفی برخی از آنها مستعد ترش‌شدگی است.

خرما را قبل از مصرف بشویید

بد نیست بدانید اغلب خرما‌های موجود در بازار به دلیل احتمال ترش شدگی شسته نمی‌شود و باید در زمان مصرف آنها را بشویید یا پوست نرم آن را جدا كنید.

در مورد خرماهای خشك هم بهتر است آنها را با آب داغ بشویید. از آنجا كه قند خرما بسیار بالاست، خوردن نوع خشك آن در حجم زیاد توصیه نمی‌شود.

از آنجایی كه كرم‌خوردگی و ترش شدن از كیفیت و ارزش تغذیه‌ای محصول می‌كاهد، خرمایی را انتخاب كنید كه دارای بسته‌بندی بهداشتی، تاریخ مصرف و مجوز بهداشتی باشد.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Hamshahrionline.ir 

مطالب پیشنهادی:

خوراکی های انرژی زا
بهترین و بدترین روغن های خوراکی
خوراکی های مفید برای شفاف شدن مو،پوست،علیه شکنندگی ناخن
خوراکی علیه شکستگی
با این خوراکی به جنگ كبدچرب بروید