سیستم دفاعی بدن، قبل از تولد شكل می‌گیرد و بعد از تولد تكامل پیدا می‌كند. تعدادی از گلبول‌های سفید که بخشی در خون و بخشی دیگر در کبد و مغز استخوان جا گرفته‌ اند و...

 

امروز دکتر محسن رضوی، فوق تخصص خون و سرطان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به پرسش ما پاسخ می دهد.

سیستم دفاعی بدن، قبل از تولد شكل می‌گیرد و بعد از تولد تكامل پیدا می‌كند. تعدادی از گلبول‌های سفید که بخشی در خون و بخشی دیگر در کبد و مغز استخوان جا گرفته‌ با ورود هر عامل میکروبی و غیرمیکروبی به بدن، به دلیل واكنش سیستم دفاعی از بین می‌رود.

تعداد گلبول سفید در خون بین 4000 تا 10 هزار در هر میلی‌متر مکعب است. گلبول‌های سفید در بدن، چند گروه با وظایف مختلف است.

مثلا گروهی علیه میکروب‌ها فعالیت كرده، یک‌سری علیه ویروس‌ها و دسته دیگر به عوامل غیرمیکروبی و مهاجم حمله می‌كند.

هرگاه یک عامل میکروبی و غیرمیکروبی وارد بدن شود، فعالیت سلول‌های دفاعی در بدن آغاز می‌شود. وقتی این فعالیت تشدید شود به بدن پیام می دهد گلبول سفید بیشتری را برای مقابله با این حمله بسازد و طی این فرآیند، گلبول های سفید افزایش پیدا می‌كند و بعد از رفع عفونت تعداد آن کاهش می‌یابد.

گاهی افزایش گلبول‌های سفید به علت عامل بیگانه مهاجم خارج از بدن نیست بلکه فضای مغز استخوان که ساختمان گلبول‌های سفید تعداد آن را تنظیم و به گردش خون تحویل می‌دهد، دچار پدیده سرطانی شده و بیش از حد گلبول سفید می‌سازد.

اگر در آزمایش خون، تعداد گلبول سفید افزایش یابد همیشه به این معنی نیست که پدیده عفونی یا سرطانی آن را تهدید می‌کند، بلكه این آزمایش‌ها باید از سوی پزشک مورد ارزیابی قرار بگیرد.
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
خوراکی های انرژی زا
بهترین و بدترین روغن های خوراکی
خوراکی های مفید برای شفاف شدن مو،پوست،علیه شکنندگی ناخن
خوراکی علیه شکستگی
با این خوراکی به جنگ كبدچرب بروید