به گفته یك متخصص گوش، حلق و بینی، كسانی كه در خواب خروپف می‌كنند به علت كاهش اكسیژن‌رسانی به مغز، دچار ضعف حافظه می‌شوند.
 

دكتر ابراهیم آذری زنجانی در گفت‌وگو با(ایسنا)، در این رابطه افزود: هنگام خروپف‌های شدید فرد دچار تنگی نفس می‌شود كه در نتیجه آن اكسیژن كاهش یافته و دی‌اكسید كربن خون افزایش می‌یابد و باعث ایجاد مشكل در مغز و ضعف حافظه می‌شود.به گفته وی، كسانی كه در اثر خروپف شدید دچار قطع و تنگی نفس می‌شوند. پس از بیداری، خسته، خواب‌آلود و كسل می‌شوند كه باعث می‌شوند روز بدی را آغاز كنند.این فوق تخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینكه نوع بالش و شكل آن در ایجاد خروپف نقش چندانی ندارد، افزود: هر نوع مشكلی كه در بینی به وجود بیاید باعث ایجاد خروپف می‌شود كه از بین آنها می‌توان به انحراف و پلیپ بینی، شكستگی‌های داخل بینی به گونه‌ای كه كاملا كج شده باشد، تومورهای داخل بینی و بستگی پره‌های آن از عوامل به وجود آورنده خروپف اشاره كرد.

وی افزود: هم‌چنین كسانی كه گردن‌های كوتاه دارند و چاق‌تر از دیگران هستند، نیز دچار خروپف می‌شوند كه با كاهش وزن خود تا حد زیادی بهبود می‌یابند.

وی تصریح كرد: با افزایش سن كه در اثر آن عضلات حلق و زبان كوچك و شل می‌شوند نیز خروپف‌ها شدت می‌گیرد و حتی ممكن است كسی در جوانی مشكلی نداشته باشد اما در پیری به آن دچار شود.دكتر آذری با بیان اینكه خروپف بر اثر لرزش زبان كوچك و لبه كام نرم به وجود می‌آید، افزود: زمانی كه مسیر تنفس تنگ باشد و با لرزش زبان كوچك، فرد خرخر می‌كند كه اگر قاعده زبان بزرگی هم داشته باشد این مشكل تشدید می‌شود.

وی تاكید كرد: زبان فرد در هنگامی كه طاق باز می‌خوابد به علت جاذبه زمین پایین می‌آید و به عقب حلق می‌چسبد؛ در نتیجه راه بینی مسدود شده و نفس كشیدن برای فرد مشكل می‌شود كه با خوابیدن به پهلو برطرف خواهد شد.

وی در خصوص نحوه درمان خروپف گفت: درمان خروپف باید بر اساس علت آن صورت بگیرد مثلا كسی كه دچار انحراف و پلیپ بینی باشد باید آن را جراحی كند و اگر دارای گردن كوتاه و چاق بود با كاهش وزن خود از چربی‌های دور گردن كه در ایجاد خروپف موثر است، بكاهد.دكتر آذری با بیان اینكه خروپف درمان دارویی چندانی ندارد، افزود: اكنون وسایلی ساخته شده كه در حلق گذاشته می‌شود و با كشیدن زبان به بیرون خرخر را كاهش می‌دهد.

وی افزود: همچنین یكی از راه‌های درمان خروپف، كوچك كردن زبان كوچك و لبه‌های كام نرم است كه هم می‌توان با استفاده از دستگاه رادیوفركوئنسی این كار را انجام داد كه باعث سفتی و كوتاهی زبان كوچك و بالا كشیده شدن كام نرم می‌شود و هم با استفاده از عمل جراحی، می‌توان كل زبان كوچك و چند میلی‌متر از لبه‌های كام نرم را برداشت.وی در پایان تاكید كرد: كسانی كه دچار خروپف‌های شدید همراه با تنگی نفس هستند، حتما باید به پزشك مراجعه كنند.


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
http://www.seemorgh.com.health/
منبع : Salamatnews.com

مطالب پیشنهادی:

استفاده از الماس برای تقویت حافظه
راکی های موثر برای تقویت حافظه
ورزش و تقویت حافظه
افزایش حافظه و توان جنسی!!
حافظه کودکتان را با این شیوه افزایش دهید