پژوهشگران پس از بررسي اخير تاييد كردند؛ ويتامين D كه زماني براي پيشگيري از راشيتيسم و پوكي استخوان مفيد شناخته شده بود، هم....
 
 
 

آخرین و تازه‌ترین مطالعات نشان می‌دهند كه ویتامین D علاوه بر مزایای شناخته شده قبلی، از اعضای حیاتی بدن محافظت می‌كند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، پژوهشگران پس از بررسی اخیر تایید كردند؛ ویتامین D كه زمانی برای پیشگیری از راشیتیسم و پوكی استخوان مفید شناخته شده بود، هم اكنون معلوم شده است كه یك فاكتور اصلی و كلیدی برای حفظ سلامت كل بدن است.

آنتونی نورمن، كارشناس تغذیه از دانشگاه كالیفرنیا ریورساید خاصیت بالقوه این ویتامین را در كنترل و تنظیم انسولین از طریق تنظیم عملكرد پانكراس و نیز تنظیم فعالیت قلب و فشار خون و قدرت ماهیچه‌ای و فعالیت مغز، شناسایی كرده است.

تحقیقات نشان داده است كه كمبود ویتامین D می‌تواند روی 36 عضو مختلف بدن مانند ‌مغز استخوان، سینه، ‌روده كوچك، ‌روده بزرگ، كلیه‌ها، ‌ریه‌ها، پروستات،‌ شبكیه، پوست، معده و رحم تاثیر بگذارد.

در حال حاضر ثابت شده است كه كمبود یا فقدان این ویتامین باعث كاهش توان ماهیچه‌ای، افزایش خطر زمین خوردن و افزایش خطر ابتلا به سرطانهای مهم مانند راست روده ، پروستات و سینه می‌شود.

نورمن تاكید كرد: هر روز بیش از گذشته برای پژوهشگران در حوزه تغذیه آشكار و مسلم می‌شود كه ویتامین D اساسا با بروز برخی از بیماریهای مهم در ارتباط است.

این مقاله در مجله آمریكایی تغذیه كلینیكی به چاپ رسیده است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health