در برخی تحقیقات مرتبط، افزایش سطح اسید آمینه‌ای به نام هموسیستئین كه به سبب كمبود كولین در خون مادر رخ می‌دهد

زنان باردار كولین بخورند
 اگر در دوره بارداری به سر می‌برید از نقش كولین در تغذیه خود و اثراتش بر جنین غافل نمانید.كولین از جمله مواد مغذی موجود در گروه ویتامینی B به شمار می‌رود كه در رشد و بهبود سلول‌ها، همچنین روند تقسیم آنها نقش بسیار دارد.

این ماده مغذی افزون بر بهبود متابولیسم و سوخت‌وساز بویژه در نواحی چربی‌گرفته اطراف كبد مردان و زنان، سبب رشد و تكامل سلول‌ها، عروق و دستگاه عصبی جنین نیز می‌شود.

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، در جنین موش‌هایی كه با فقر كولین طی دوران بارداری روبه‌رو بوده‌اند، معمولا شیوع گسترده نارسایی‌های قلبی و وجود نواقصی در سیستم عصبی و عروق مغز آنها دیده شده است.

در برخی تحقیقات مرتبط، افزایش سطح اسید آمینه‌ای به نام هموسیستئین كه به سبب كمبود كولین در خون مادر رخ می‌دهد نیز حاكی از تشدید التهابات عروقی در فرزند و همچنین افزایش احتمال بیماری‌هایی چون اسكیزوفرنی ، آلزایمر و ضایعات مغزی در كودكان بوده است.

اثرات غنی بودن این ماده در رژیم غذایی مادران باردار، بر ژن‌های كنترل‌كننده كورتیزول كه غلظت آن هورمون استرس را ترشح می‌كند شگفت‌آور بیان شده؛ به طوری كه در آزمایش بر زنان پای گذاشته به سه ماهه سوم بارداری، افزایش مصرف كولین با كاهش كورتیزول و در پی آن، تغییر علائم اپی‌ژنتیك و روند مناسب شكل‌گیری رفتار نورون‌ها در نوزادان همراه بوده است.

این مطالعات نشان داده است كه فقر كولین در رژیم غذایی مادر تا چهار برابر ضایعات لوله عصبی و آسیب به كانال مغزی نخاعی را بالا می‌برد.

در واقع، اهمیت وجود كولین در زنان به حدی است كه تاكید شده حتی دختران هم بهتر است در سنین رشد و بلوغ مصرف آن را جدی بدانند تا در سنین بزرگسالی از خطر ابتلا به سرطان پستان در امان بمانند.

نه فقط دختران، بزرگسالانی اعم از زن و مرد هم كه سطح كولین در آنها كمتر از حد لازم بوده بیانگر افزایش ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل آرتریت، نارسایی‌های كبدی و عضلانی، از بین‌رفتگی‌های سلولی و ناتوانی در ایمنی و همچنین پیری زودرس بوده است.

نتایج به دست آمده از یافته‌های جدید تاكید دارد كه عوارض كمبود كولین در مدت بارداری و حتی دوران شیردهی، نه‌تنها به نقص در یادگیری و كاهش ظرفیت حافظه كودك منجر می‌شود، بلكه بیشترنوزادان متولد شده طی شرایط كمبود كولین، در مـــراحل آتی رشد خود به دیابت نوع 2، فشار خون بالا، اضطراب و استرس نیز مبتلا شده‌اند.

به‌رغم همه اینها، لازم است به این نكته توجه كافی شود كه نتایج به دست آمده از تحقیقات فوق هنوز تا تائید اثرات درازمدت ناشی از مصرف كولین راه درازی دارد و نباید به سبب مزایای گفته شده در این مورد به افراط روی آورد.

كولین را از منابع غذایی گوناگونی چون كلم بروكلی، اسفناج، شیر، تخم‌مرغ، جگر گوساله، جوانه گندم، قلوه، موز، ماهی‌های سالمون و سفید، سبوس گندم، عدس و سویا می‌توان به بدن رساند.

نیاز روزانه این ماده در زنان باردار 450 میلی‌گرم و در زنان غیر باردار، اعم از جوانان بیست ساله تا كهنسالان، بین 420 تا 425 میلی‌گرم است

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir
مطالب پیشنهادی:

میوه های چربی سوز
میوه های مفید برای سلامت مو
میوه ای مفید برای بیماران دیابتی
میوه افزایش عمر
كاهش كلسترول با خوردن این میوه