صبحانه
یك متخصص تغذیه با تاكید بر لزوم مصرف صبحانه، گفت: پس از صرف یك صبحانه كامل، میان وعده‌هایی مانند میوه یا شیر، نیاز كودكان را در زنگ‌های تفریح به بهترین نحو برطرف می‌كند.
 
دكتر سید علی كشاورز، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفتگو با ایسنا، اظهار كرد: همه افراد به ویژه كودكان باید صبحانه را به طور كامل بخورند؛ زیرا تمام فعالیت‌های فكری و جسمی افراد از ابتدای صبح آغاز می‌شود. به عبارت دیگر خوردن صبحانه نقش موثری در انجام فعالیت‌های روزانه دارد.

وی افزود: یك‌چهارم از انرژی و پروتئین روزانه ما از طریق وعده صبحانه تامین می‌شود. بنابراین باید به این وعده غذایی توجه بیشتری شود؛ بهترین نوع صبحانه در فصل بهار و تابستان نان، پنیر و مغز گردو همراه با یك لیوان شیر یا تخم مرغ با كره برای كودكان لاغراندام است. در فصل پاییز و زمستان عدسی و لوبیای پخته بهترین نوع صبحانه برای كودكان است.

این متخصص تغذیه به والدین توصیه كرد: حتما والدین صبحانه را به طور كامل بخورند، زیرا آنها برای فرزندانشان الگو هستند، به خواب كودكان توجه كنند، بهترین زمان خواب ساعت 8 شب برای كودكان است؛ زیرا بی‌خوابی سبب می‌شود كودكان از خوردن صبحانه خودداری كنند. این رفتار اشتباهی است كه پدر و مادرها ایجاد می‌كنند.

دكتر كشاورز درباره نوع میان وعده‌های مناسب برای دانش‌آموزان گفت: بهتر است در میان وعده كودكان میوه‌هایی مانند سیب، پرتقال یا نارنگی و نان و پنیر، بیسكویت، كیك با شیر گنجانده شود. چون مصرف لبنیات در جامعه بسیار پایین است و به علاوه در رشد قدی كودكان تأثیر بسزایی دارد.

وی درخصوص كودكانی كه تا دیروقت در مدارس می‌مانند، گفت: در این‌گونه موارد دانش‌آموزان باید به طور كامل ناهار را صرف كنند. مهم‌ترین منابع غذایی در این وعده می‌تواند شامل گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ باشد كه حاوی پروتئین هستند.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 

مطالب پیشنهادی:

خوراکی های انرژی زا
بهترین و بدترین روغن های خوراکی
خوراکی های مفید برای شفاف شدن مو، پوست، علیه شکنندگی ناخن
خوراکی علیه شکستگی
با این خوراکی به جنگ كبد چرب بروید