لبنیات
يك متخصص تغذيه گفت: هر چه ميزان چربی محصولات لبنی كمتر باشد، كلسيم آن بهتر جذب می شود.
 
به گزارش سلامت نیوز زهرا عبداللهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: سلامت، رشد و استحكام استخوان‌های بدن نیازمند عنصر معدنی مهمی به نام كلسیم است كه در بدن ساخته نمی‌شود و باید از برنامه غذایی روزانه تأمین شود.

وی گفت: كلسیم برای استحكام دندان و استخوان ضروری است. كلسیم برای عملكرد طبیعی عضلات، تشكیل لخته خون و فعالیت طبیعی سیستم عصبی هم لازم است.

این متخصص تغذیه افزود: بدون كلسیم سیستم عصبی قادر به انتقال پیام‌های عصبی نیست. مطالعات اخیر نشان داده است كه كلسیم در كاهش وزن، پیشگیری از سرطان كولون، كاهش عوارض یائسگی، تنظیم فشارخون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز نقش مهمی دارد.

عبداللهی گفت: شیر و مواد لبنی مثل ماست و پنیر بهترین منابع غذایی كلسیم هستند و تمام انواع لبنیات كم چرب و پرچرب آن به یك اندازه كلسیم دارند. هر چه میزان چربی این محصولات لبنی كمتر باشد، كلسیم آن بهتر جذب می‌شود.

وی اضافه كرد: فقط كلسیم شیر نیست كه به استحكام استخوان كمك می‌كند، بلكه مواد جامد موجود در شیر كه رنگ سفید شیر را موجب می‌شود نیز نقش مهمی در سلامت استخوان دارد.

این متخصص تغذیه گفت: كشك در غذاهای ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد. این ماده غذایی غنی از كلسیم است و مصرف غذاهایی كه در تهیه آنها كشك به كار می‌رود به عنوان یك منبع خوب كلسیم در رژیم غذایی ایرانی حائز اهمیت است.




گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com


مطالب پیشنهادی:

غذاهای ضد استرس را می شناسید؟
موثرترین ذخیره سازی ویتامین
مهار افسردگی با خوراكی‌های خوشمزه
رژیمی برای آلزایمر
کمبود چه ویتامین ها و مواد معدنی شما را بی حال می کند؟