کبد چرب
دکتر رضا ملک زاده با بیان اینکه کبد چرب ۱۰ سال از عمر مفید افراد می کاهد، افزود: این بیماری به سکته های قلبی و مغزی زودرس منجر می شود.

 

وی افزود: کبد چرب بر اثر چاقی بیش از اندازه به وجود آمده و فشار خون، قند و چربی بالا را در پی دارد.


رییس مرکز پژوهشکده کبد و گوارش در ادامه افزود: در گذشته مشکل اصلی ما، بیماری هپاتیت B بود که با واکسیناسیون فراگیر به خوبی کنترل شد، اما کبد چرب جای این بیماری را گرفته و اکنون حداقل ۳۰ درصد مردم ایران درجاتی از بیماری کبد چرب را دارند.

ملک زاده ادامه داد: نزدیک به پنج درصد افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند، در معرض پیشرفت بیماری و نارسایی کبدی قرار دارند. به گفته وی، مهم ترین اقدام برای پیشگیری از نارسایی کبدی، انتخاب شیوه های سالم زندگی، تغذیه صحیح و ورزش است.

وی با بیان اینکه کبد چرب علائم خاصی ندارد، افزود: تنها موردی که از روی آن می توان به کبد چرب پی برد، بزرگ شدن شکم فرد است و این مشکل تنها با سونوگرافی و چکاپ آنزیم های کبد، قابل تشخیص است.

ملک زاده تاکید کرد: مهم ترین علت بالا بودن آنزیم کبد در بدن، کبد چرب است.

به گفته این فوق تخصص گوارش و کبد، از زمانی که کبد فرد چرب می شود، تا زمانی که او را به نارسایی کبدی دچار می کند، ۳۰ سال طول می کشد و این در صورتی است که فرد در این سال ها بر اثر سکته قلبی و مغزی فوت نکند.

وی تاکید کرد: این بیماری هیچ داروی موثری نداشته و تنها با کم غذا خوردن و ورزش کردن بهبود می یابد.

او در خصوص تاثیر قهوه و چای بر روی بیماری کبد چرب، اظهار کرد: چای زیاد برای کبد چرب ضرر داشته، اما قهوه برای آن خوب است.

ملک زاده با بیان اینکه ۷۰ درصد مردم ایران اضافه وزن دارند، افزود: اضافه وزن و چاقی مهم ترین عامل در ابتلا به کبد چرب است که با بالا رفتن آگاهی مردم و شکل گیری فرهنگ تحرک بدنی و مصرف به اندازه غذا قابل کنترل است.

به گفته وی، ۲۰ درصد کسانی که کبد چرب دارند، بیش از نیازشان غذا مصرف می کنند.

رییس دوازدهمین کنگره گوارش و کبد ایران در پایان با بیان اینکه مصرف نان، برنج، شیرینی جات و چربی در میزان ابتلا به کبد چرب بسیار موثر است، افزود: ما نمی گوییم که مردم غذا نخورند، بلکه تاکید ما بر به اندازه خوردن غذا است، به صورتی که همه کالری آن سوزانده شود.




گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : pezeshkan.org



مطالب پیشنهادی:

غذاهای ضد استرس را می شناسید؟
موثرترین ذخیره سازی ویتامین
مهار افسردگی با خوراكی‌های خوشمزه
رژیمی برای آلزایمر
کمبود چه ویتامین ها و مواد معدنی شما را بی حال می کند؟