مسواک
یك عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با توصیه به هموطنان مبنی‌بر دو بار مسواك زدن در روز یكی پیش از صرف صبحانه و دیگر پیش از خواب شبانه گفت: آثار بزاق ترشح شده در دهان تخریبی یا تمیز كننده‌ است.
 
دكتر محمدامین توكلی با بیان این‌كه در فعالیت‌های روزانه حین صحبت و نوشیدن مایعات، غلظت بزاق دهان دستخوش تغییر (رقیق و غلیظ) می‌شود، افزود: اما پس از بیداری از خواب شبانه بزاق به علت سكون طولانی مدت در دهان غلیظ و pH اسیدی پیدا كرده كه اثر تخریبی را بر روی مینای دندان دارد. 

وی افزود: از این رو در هنگام صبح مینای دندان نرم و با صرف صبحانه حاوی شكر، شیرینی به منافذ ریز دندان نفوذ و زمینه تخریب آن را فراهم می‌كند بنابراین دندانپزشكان مسواك زدن پیش از صرف صبحانه یا بیش از نیم ساعت پس از خوردن صبحانه را توصیه می‌كنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی مدت زمان لازم برای مسواك زدن موثر در تمیز نگهداشتن دندان‌ها را حدود 5 دقیقه برشمرد و افزود: استفاده از نخ دندان و توجه به نحوه تغذیه حاوی مواد قندی كمتر و كلسیم بیشتر هم برای سلامت دندان‌ها سودمند است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان این‌كه كیفیت خدمات دندانپزشكی ایران با پیشرفته‌ترین كشورها برابری می‌كند ، گفت:‌ كلیه درمان‌های نوین دندانپزشكی نظیر ایمپلنت به صورت روتین در ایران انجام می‌شود ؛ به نحوی كه دندانپزشكان ایرانی همواره بیمارانی از كشورهای همسایه برای دریافت این خدمات دارند.

وی، استفاده از سلول‌های بنیادین در دندانپزشكی را در مرحله آزمایشگاهی و تجربی عنوان كرد و گفت: ‌در 30 سال پیش بیشترین علت مراجعه به دندانپزشكی كشیدن دندان و امروز پر و ترمیم كردن دندان‌هاست.




گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 

مطالب پیشنهادی:

خوراکی های انرژی زا
بهترین و بدترین روغن های خوراکی
خوراکی های مفید برای شفاف شدن مو، پوست، علیه شکنندگی ناخن
خوراکی علیه شکستگی
با این خوراکی به جنگ كبد چرب بروید