ورزش
نتایج یک مطالعه جدید در بلژیک نشان می‌دهد، افرادی که ساکن شهر‌ها هستند و در فضای باز ورزش می‌کنند سطح التهاب در بدنشان بیشتر است و به طور متوسط توان ذهنی پایین‌تری نیز دارند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ کارشناسان بهداشتی بلژیک در این بررسی‌ها دریافتند شهرنشین‌ها در مقایسه با افرادی که در حومه شهر زندگی و ورزش می‌کنند در تست‌های ارزیابی توان ذهنی اغلب بازده پایین‌تری دارند و همچنین از نظر جسمی نیز میزان التهاب در بدنشان بالاتر است.

در این مطالعه شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه 15 نفری که درشهر اقامت داشتند و یک گروه 9 نفری که در یک محیط روستایی زندگی می‌کردند. هر دو گروه باید سه روز در هفته از ساعت 12 تا یک ظهر برای یک دوره 12 هفته‌ای راهپیمایی می‌کردند و می‌دویدند.

سپس متخصصان تست‌هایی را در این افراد انجام می‌دادند. نتایج آزمایشات نشان داد سطح بالای آلودگی هوا در شهر مانع از بهبود و تقویت توان ذهنی ناشی از ورزش کردن در شرکت کنندگان می‌شود.

به بیان دیگر گروهی که شهرنشین بودند از مزایای ورزش کردن برای مغز شامل بهبود توان ذهنی برای یادگیری موضوعات جدید، درک بهتر و بهداشت روانی مطلوب‌تر بی‌بهره می‌ماندند. همچنین در این گروه سطح برخی از نشانگرهای التهابی در خون به مراتب بیشتر از گروه دوم بود.

دکتر «روماین مئوس» رییس دپارتمان فیزیولوژی انسانی در طب ورزش در دانشگاه وریج بلژیک در این باره خاطرنشان ساخت:‌ التهاب در مغز می‌تواند موجب بروز مشکلات و اختلالات روانی شود اما خوشبختانه به دلیل اینکه بدن یک مکانیزم ترمیمی و قوی دارد، این التهاب به مرور زمان از بین می‌رود و از آنجا که ورزش کردن برای انسان امری حیاتی است و نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرده و زندگی بی‌تحرک را برگزید لذا در این مقاله چند دستورالعمل ساده برای ورزش کردن در شهرها مطرح شده تا بتوان اطمینان حاصل کرد که آلودگی هوا سلامت شما را به طور جدی به خطر نمی‌اندازد.

قبل از شروع فعالیت این نکات را به خاطر بسپارید و به آنها عمل کنید:

- از باران و باد استقبال کنید چون در این شرایط آب‌ و هوایی جریان باد ذرات بسیار ریز آلاینده‌ها را با خود می‌برد و شما دیگر در هنگام تحرک آن را استنشاق نخواهید کرد.

- از ورزش کردن در ساعات شلوغ و پرترافیک جداً پرهیز کنید هرچه تعداد خودروها و وسایل نقلیه در خیابان‌ها بیشتر باشد به معنی آلودگی بیشتر هوا است.

- پارک‌های بزرگ را برای ورزش کردن انتخاب کنید. هرچه بین شما و خیابان تعداد درختان بیشتری وجود داشته باشد، آلودگی هوا کمتر است. به یاد داشته باشید که درخت‌ها هوا را پاک می‌کنند.




گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com
 

مطالب پیشنهادی:

خوراکی های انرژی زا
بهترین و بدترین روغن های خوراکی
خوراکی های مفید برای شفاف شدن مو، پوست، علیه شکنندگی ناخن
خوراکی علیه شکستگی
با این خوراکی به جنگ كبد چرب بروید