مغز
اساتید دانشگاهی نزدیك به هفت سال است كه به دنبال نشان دادن روش‌هایی هستند كه سلامت مغز را تضمین می‌كند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ در واقع تفریحات آخر هفته و سرگرمی‌هایی كه از این طریق دنبال می‌شوند مثل كارت بازی، حضور در سخنرانی‌ها، باغبانی كردن و تفریحاتی از این دست خطر پیشرفت و توسعه بیماری آلزایمر كه یكی از مخرب‌ترین بیماری‌ها برای زوال شناختی به حساب می‌آید را كاهش می‌دهند، كارهایی كه از آنها یاد شده است تا حدودی به تحریك مغز و تقویت مكانیسم‌ها كمك می‌كنند. بنابراین با به‌كار‌گیری توصیه‌هایی كه در زیر به آنها اشاره می‌شود به سلامت و تقویت ذهن كمك کنید.

فعالیت اجتماعی پویا

این‌كه فرد درونگرا یا برونگرا باشد چندان در این زمینه مهم نخواهد بود بلكه همین كه فرد به یك گروه اجتماعی بپیوندد یك گام به جلو خواهد بود. شركت در كتابخانه‌ها و یا مراكز بزرگ آشپزی و مواردی از این دست به حضور پیدا كردن فرد در اجتماع می‌انجامد.

عشق به یادگیری

محققان و كارشناسان در سراسر دنیا بر این عقیده هستند كه یادگیری در افراد باید مادام‌العمر باشد و تا سالیان سال ادامه پیدا كند. به همین دلیل معتقدند والدین باید فرزندان شان را به عضویت در مراكزی دربیاورند كه به صورت متمادی به آنها آموزش داده شود.

دانش‌آموزان نیز می‌توانند با استفاده از ابزارهایی متفاوت به كارهایی روی بیاورند كه باعث خلاقیت و سلامت ذهن آنها شود. برای مثال با خلاقیت خود یك فیلم كوتاه تهیه كنند و یا این‌كه با یادگیری یك زبان بجز زبان گویش خودشان می‌توانند به جوان نگه داشتن مغز كمك كنند.

همچنین با تهیه یك فهرست از مراكز آموزشی معتبر و تماس حاصل كردن با آنها می‌توان به شیوه‌های تدریس، نوع كلاسها و دوره‌های آموزشی ارائه شده از طریق مؤسسات پی برد.

کاوش گسترده

سفر كردن در هر زمان تأثیر‌گذار است، حتی اگر این سفر یك روزه باشد، یا به قصد بازدید از یك موزه و یا حضور در یك جشنواره باشد. بویژه سفر به یك كشور خارجی كه به دلیل ناآشنا بودن با زبان ساكنان آن توان فكری، ذهنی و اجتماعی فرد را بالا خواهد برد.

فعالیت‌های داوطلبانه

اگر شما مانند اکثر مردم هستید، اغلب برای بسیاری از كارها «داوطلب» می‌شوید در این صورت بیشتر از منافع خود به فكر منافع دیگران هستید. چنین افرادی به نیازهای كتابخانه محلی خود كمك می‌كنند و برنامه‌ریزی‌های تعیین‌كننده و سرگرم‌كننده‌ای را ترتیب می‌دهند یا این‌كه به فكر ساختن یك زمین بازی هستند تا آرامش واقعی را در شادی و آرامش دیگران پیدا كنند، فراموش نشود كه چنین ‌فرصت‌هایی شاید فقط یک بار در زندگی پیش بیاید.

ورزش

سلامت مغز به فاكتورهای متفاوتی نیاز دارد به عنوان مثال اگر سیستم قلبی عروقی فرد سلامت نباشد نمی‌تواند به سلامت روحی‌اش یقین داشته باشد. بارها و بارها مطالعات نشان داده است که ورزش منظم یکی از بهترین کارهایی است كه برای سلامت روان انجام می‌شود.

مطالعات دانشگاهی حاكی از آن است كه پیاده روی 
45 دقیقه‌ای آن هم سه بار در هفته و به مدت شش هفته تأثیر قابل‌توجهی در بهبود توانایی‌های ذهنی افراد مسن خواهد داشت و از زوال عقلی آنها جلوگیری خواهد كرد.

پس از شش ماه فعالیت بیشتر مغز به وضوح مشخص خواهد بود و بیشتر شبیه به مغز کسی است که دو تا سه سال جوانتر است. پیاده‌روی، کلاس‌های ورزشی، شنا كردن و از این قبیل كارها برای جوان نگه‌داشتن مغز بسیار اثربخش خواهد بود.

تغذیه

قرار نیست با غذاهایی كه می‌خورید به یك نابغه تبدیل شوید اما برخی از گزینه‌های غذایی مؤثرتر از سایر مواد غذایی هستند. بسیاری از میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، حبوبات، روغن‌های سالم (مثل روغن زیتون) و منابع پروتئینی برای نگه‌داشتن قلبی سالم مفید است.

مدیریت استرس

استرس آن هم نوع مزمن آن دشمن بزرگی برای مغز است و از سلامت آن می‌كاهد چرا كه حافظه و قدرت توجه را مختل می‌كند و حتی در طولانی مدت به مرگ سلول‌های عصبی می‌انجامد، به همین دلیل پیدا کردن منبعی برای کاهش استرس به شما كمك شایانی می‌کند.




گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com
 

مطالب پیشنهادی:

خوراکی های انرژی زا
بهترین و بدترین روغن های خوراکی
خوراکی های مفید برای شفاف شدن مو، پوست، علیه شکنندگی ناخن
خوراکی علیه شکستگی
با این خوراکی به جنگ كبد چرب بروید