بادام زمینی
مصرف مواد مغذی به مقدار لازم و كافی در دوران شیردهی، مادر را در تداوم شیردهی موفقیت‌آمیز خود كمك می‌كند.
 
دكتر محمد حسین صالحی سورمقی (داروساز و متخصص گیاهان دارویی) گفت: گیاه بادام زمینی شیر مادر را افزایش می دهد. این گیاه  30 تا 35 درصد روغن دارد، ولی خوشبختانه روغن آن كلسترول را بالا نمی‌برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ وی افزود: روغن بادام چربی را تعدیل می‌كند و جزو روغن‌های سبك و بسیار مقـــوی است. البته در برخی موارد ممكن است به دلایل مختلف برای تعدادی از مادران محدودیت یا ممنوعیت مصرف داشته باشد.

این داروساز با بیان این که بعضی از خواص یا مزه گیاهان به شیر منتقل می‌شود، گفت: این امر می‌تواند بر كودك تاثیرات مثبت یا منفی بگذارد مثلا بعضی از گیاهان باعث نفخ می‌شوند و این اثر به شیر منتقل شده و می‌تواند در كودك ایجاد نفخ و ناراحتی (دل‌درد) كند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: مصرف مواد مغذی به مقدار لازم و كافی در دوران شیردهی، مادر را در تداوم شیردهی موفقیت‌آمیز خود كمك می‌كند. تغذیه مناسب مادر در این دوران برای حفظ بنیه، سلامت و اعتماد به‌نفس او و همچنین تامین نیازهای تغذیه‌ای نوزاد ضروری است.

 وی ابراز داشت: توجه به تغذیه دوران شیردهی از جهت حفظ و نگهداری ذخایر بدن مادر نیز اهمیت زیادی دارد برخی از گیاهان با مكانیسم‌های مختلف و اكثرا از طریق تحریك غدد تولید شیر باعث افزایش شیر مادران شیرده می‌شوند.

دکتر صالحی بیان کرد: از گیاهانی كه شیر مادران را افزایش می‌دهند می توان به زیره سیاه، زیره سبز و رازیانه اشاره کرد كه هر سه از خانواده جعفری است و رایحه خوبی نیز دارند. همچنین رازیانه خاصیت ضد نفخ نیز دارد. میزان مصرف این گیاهان یك قاشق مرباخوری است كه اگر به صورت پودر شده باشد، تأثیر بیشتری خواهد داشت.





گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com




مطالب پیشنهادی:
توصیه های لازم جهت دوران شیردهی
تغذیه مناسب شیردهی
تغذیه صحیح در دوران شیردهی
دوست دارید دوران شیردهی کوتاهی داشته باشید؟
فواید شیردهی برای مادر