شیر
مصرف شیر پرچرب موجب گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شود.
 
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف شیر پرچرب موجب گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر زهرا عبداللهی، با بیان این مطلب گفت: شیر و لبنیات پرچرب می‌تواند زیان‌های ناشی از آلودگی هوا را افزایش دهد، زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود در شیر و لبنیات پرچرب موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و موجب گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شوند.

وی افزود: انواع فلزات سنگین مانند سرب که با سوختن بنزین وگازوئیل در هوا منتشر می شوند نیز می توانند با رقابت در جذب ریزمغذی‌هایی ازجمله کلسیم، آهن و روی در بدن تجمع یافته و در نهایت سرطان را به دنبال داشته باشند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: عوارض و پیامدهای آلودگی هوا در برخی از افراد از جمله کودکان، مادران باردار، سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های ریوی بیشتر است.

وی توصیه کرد: بهتر است افراد روزانه حداقل 2 لیوان شیر کم چرب ( کمتر از 1.5 درصد چربی) مصرف کنند زیرا شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم، خنثی کننده سموم است. هم چنین شیر، دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می کند.

دکتر عبداللهی خاطرنشان کرد: زمانی که میزان باکتری‌های مفید بر اثر ورود سرب و مواد آلاینده به بدن کم شود، عمل دفع هم با مشکل مواجه می‌شود و این مواد در بدن باقی می مانند. کلسیم موجود در شیر منجر به کاهش جذب سرب و همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می شود.





گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com




مطالب پیشنهادی:
نوشیدنی های مفید در آلودگی هوا
این گونه با آلودگی هوا مقابله کنید
باز هم از عوارض خطرناک آلودگی هوا
چگونه با آلودگی هوای خانه مقابله کنیم؟
هنگام آلودگی هوا چه بخوریم؟