آدامس
به عقیده‌ متخصصان پژوهش‌های گسترده تری نیاز است تا نقش آدامس در کنترل اشتها به طور دقیق‌تری مورد بررسی قرار بگیرد. ولی با این حال نیز به نظر می‌رسد جویدن آدامس راهی برای پیشگیری از پر خوری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، خیلی از مردم علاقه‌ی خاصی به آدامس جویدن دارند. خیلی‌ها آدامس بدون قند می‌جوند تا از پوسیدگی دندان‌هایشان جلوگیری کنند و یا این که نفسشان خوشبو شود. برخی دیگر هم برای بالا بدن تمرکز و یا کنترل استرس آدامس می‌جوند. اما باید بدانید که همین آدامس جویدن می‌تواند به کنترل وزن شما کمک کند. برای آشنایی بیشتر با نقش آدامس در کنترل وزن با ما همراه باشید.

آدامس چگونه می‌تواند به کنترل وزن ما کمک کند؟

آدامس، ارزان، قابل حمل آسان و کم کالری است. در واقع هر دانه آدامسی که می‌جوید بین 5 تا 10 کالری دارد و بهترین روش برای پیشگیری از «ریزه خواری» و کاهش میزان کالری دریافتی است. آدامس برای کنترل اشتها نیز بسیار موثر است. بر اساس نتایج پژوهشی که در سال 2007 انجام شد، جویدن آدامس قبل از میان وعده‌ی بین ناهار و شام اشتها را کاهش می‌دهد و به این ترتیب کالری کمتری دریافت می‌کنید.

در این پژوهش مشخص شد افرادی که 3 ساعت قبل از عصرانه به مدت 15 دقیقه تا یک ساعت آدامس می‌جوند 36 کالری کمتر نسبت به افرادی که آدامس نمی‌جوند دریافت می‌کنند. نوع آدامس هم فرقی نمی‌کند. یعنی فرقی نمی‌کند آدامس معمولی باشد یا آدامس بدون قند.

زمانی که در آشپزخانه و مشغول آشپزی هستید نیز آدامس بجویید. خیلی از ما عادت داریم زمان آشپزی مدام از غذا بچشیم و ناخنک بزنیم. همین ناخنک زدن‌ها برای خیلی‌ها شروع پرخوری و چاقی است.

در هر حال جویدن آدامس باعث کاهش اشتها و کالری‌های دریافتی می‌شود. به عقیده‌ی متخصصان پژوهش‌های گسترده تری نیاز است تا نقش آدامس در کنترل اشتها به طور دقیق‌تری مورد بررسی قرار بگیرد. ولی با این حال نیز به نظر می‌رسد جویدن آدامس راهی برای پیشگیری از پر خوری است.

همچنین باید بدانید که آدامس می‌تواند جایگزین مناسب و کم کالری برای میان وعده های سرشار از کالری باشد. به عنوان مثال اگر دو عدد آدامس بجوید در کل 20 کالری نصیبتان می‌شود و این در حالی است که با خوردن دو عدد بیسکوییت شکلاتی یا کرم دار 140 کالری دریافت می‌کنید. می‌بینید که 120 کالری به نفعتان خواهد بود.

ترفندهایی برای لاغری با جویدن آدامس

* بعد از صرف غذا زمانی که هنوز احساس سیری کامل نمی‌کنید یک عدد آدامس در دهانتان بگذارید. بعد از چند دقیقه سیگنال‌های سیری ارسال می‌شود.

* بین وعده‌های غذایی زمانی که احساس گرسنگی کردید به جای مصرف میان وعده های پرکالری آدامس بجویید.

* آیا شما هم جزو افرادی هستید که به طور احساسی غذا می‌خورید؟ یعنی از روی بیکاری یا زمانی که دچار استرس و فشارهای روحی شده‌اید به سمت پرخوری کشیده می‌شوید؟ اگر جوابتان مثبت است در این صورت به جای پرخوری آدامس بجویید. با این کار استرس و دیگر احساساتتان بهتر کنترل می‌شود و از «ریزه خواری» و «پرخوری» ناخودآگاه دور می‌شوید.

آدامس نفس شما را خوشبو می‌کند به خاطر این که دهان و گلو را مرطوب و خنک می‌کند برای همین از بوی بد دهان جلوگیری می‌کند.

* زمانی که در آشپزخانه و مشغول آشپزی هستید نیز آدامس بجویید. خیلی از ما عادت داریم زمان آشپزی مدام از غذا بچشیم و ناخنک بزنیم. همین ناخنک زدن‌ها برای خیلی‌ها شروع پرخوری و چاقی است.

این ترفندها به همراه ایجاد تغییراتی در سبک زندگی‌تان شما را به وزن ایده آلتان نزدیک‌تر خواهد کرد. داشتن وزن ایده آل کار چندان سختی هم نیست. لازم است کمی اراده به خرج دهید و راه را درست بروید. رژیم‌های سخت و طاقت فرسا راه درستی نیست. تغذیه‌ی درست، مصرف میوه و سبزیجات زیاد، ورزش و دوری از پرخوری بهترین راه های رسیدن به وزن ایده آل است.

حواستان باشد برای افرادی که از نفخ معده رنج می‌برند جویدن آدامس می‌تواند مشکل ساز باشد زیرا باعث می‌شود باد بیشتری وارد معده شده و مشکل نفخ بیشتر شود.





گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com




مطالب پیشنهادی:
راههای ساده برای کاهش وزن
بهترین راه برای آغاز کاهش وزن
كاهش وزن طبيعی
غذاهایی برای کاهش وزن