بی خوابی
یک روانپزشک معتقد است: بی‌خوابی به خودی خود یک بیماری نیست، اما می‌تواند علامتی از یک بیماری روحی و یا جسمی باشد.

دکتر فائزه تاتاری با اشاره به تعریف خواب طبیعی و مناسب، گفت: زمان مناسب خواب بین 6 تا 9 ساعت است و افرادی که کمتر از شش ساعت در شبانه روز بخوابند، کم خواب نامیده می شوند.

وی افزود: کم خوابی اگر بیش از یک ماه ادامه پیدا کند بی‌خوابی نامیده می‌شود و فردی که یک و یا دو بار در هفته به هر دلیلی با کم خوابی مواجه است را نمی‌توان بی‌خواب نامید.

به گفته این پزشک متخصص، خستگی، عدم تمرکز برای انجام فعالیت‌های روزمره، تحریک پذیری و غیره از جمله پیامدهای بی‌خوابی برای فرد درگیر آن است.

تاتاری با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات جسمی زمینه ساز بی‌خوابی است، یادآور شد: درد، پرکاری تیروئید و برخی از انواع کم خونی از جمله عوامل بروز بی خوابی است.

وی گفت: بیماری‌های اعصاب و روان خصوصا بیماری‌های اضطرابی از جمله دلایل روانی ایجاد بی‌خوابی است.

این روانپزشک بی‌خوابی را یکی از شایع‌ترین علائم افسردگی دانست و ادامه داد: گاهی افسردگی‌های حاد موجب بی خوابی در فرد می‌شود.

تاتاری معتقد است که بی‌خوابی طولانی گاهی باعث ریزش مو و ترشح بیش از حد طبیعی اسید معده می‌شود.

به گفته این پزشک متخصص، افراد در صورت مشاهده بی‌خوابی طولانی مدت باید به پزشک مراجعه کنند تا از طریق آزمایش‌های مختلف علت زمینه‌ای بی‌خوابی بررسی شود.

وی تصریح کرد: اگر علت خاصی برای بی‌خوابی فرد پیدا نشد توصیه می‌شود فرد الگوهای خوابش را منظم کند. همچنین هنگام رفتن به رختخواب به کارهای دیگری نظیر کتاب خواندن و یا جدول حل کردن نپردازد.

تاتاری خوردن شام سبک، مصرف یک لیوان شیر قبل از خواب، درجه حرارت مناسب اتاق خواب، وجود اکسیژن کافی، ورزش منظم سر شب به صورت پیاده روی و دوش آب ولرم را از جمله دیگر اقداماتی دانست که می تواند باعث بهبود بی‌خوابی شود.

این روانپزشک افزود: اگر این اقدامات تاثیری در درمان بی‌خوابی نداشت روش‌های دارویی به کار می‌رود.

وی در خصوص نحوه استفاده از داروهای بی‌خوابی هم گفت: این داروها باید تحت نظر روانپزشک و در زمان معین استفاده شود، در غیر این صورت موجب وابستگی دارویی خواهد شد و فرد نیاز دارد به تدریج دوز مصرفی دارو را افزایش دهد.

تاتاری خاطرنشان کرد: داروهای بی‌خوابی به هیچ وجه نباید خودسرانه تهیه و مصرف شوند و به ویژه در زنان باردار و شیرده به صورت طولانی مدت تمدید شود.

به گفته این روانپزشک، برخی افراد به صورت ژنتیکی کم خواب هستند و چون این بی خوابی طبیعی است، پیامدهایی برای فرد ندارد در نتیجه نیازی به درمان ندارد.





گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : www.salamatnews.com





مطالب پیشنهادی:
افسردگی شدید چیست؟
افسردگی چگونه درمان می‌شود؟
مهار افسردگی با خوراكی‌های خوشمزه
افسردگی پس از زایمان