مکمل
مکمل های بدنسازی غیر استاندارد که مورد تایید سازمان دارو و غذا نیست به بیماری نارسایی کلیه و غیر مستقیم به بیماری های قلبی عروقی منجر می شود.
 
دکتر اتاق زاده، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: در مکمل های بدنسازی كه به صورت آزمایشگاهی ساخته می شود این مواد ممکن است مورد نیاز بدن نباشد و عوارضی مانند افزایش توده عضلانی ایجاد كند.

وی افزود: بیش از حد مصرف کردن این مکمل های غیر استاندارد که سازمان غذا و دارو نیز این مکمل های بدنسازی را تائید نمی کند باعث به وجود آمدن علائمی می شود.

وی عنوان کرد: علائمی مانند هیکل بزرگ، ریزش مو، صدای کلفت، پر مویی، در نهایت خانم ها علائم مردانه پیدا می کنند و در آقایان حد توان پایین می آید و باروری را در هر دو جنس مختل می کند.

وی تصریح کرد: در کار کبد اختلال ایجاد می شود وبا بیش از حد مصرف کردن این مکمل ها، چربی های خوب بدن (HDL) خون پایین و چربی های بد بدن کلسترول (LDL) بالا می رود و دفع این مواد از طریق کبد انجام نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: از طرف دیگرکراتینی كه در گوشت و پروتئین موجود است، در برخی از این مکمل های بدنسازی بیش از حد است و موجب عوارض گوارشی مانند دل درد، تهوع، استفراغ، اسهال، افزایش وزن می شود  و در این صورت در بدن کم آبی به وجود می آید و فرد مجبور است بیش از حد آب مصرف کند و در نتیجه در کار کلیه اختلال ایجاد کند.

وی در مورد عوارض مکمل های بدنسازی غیر استاندارد اظهار نشان کرد: کراتین بیش از حد موجود در این مکمل ها، سنگ کلیه ، نارسایی کلیه ، دیالیز و در نهایت به مرگ فرد منجر می شود که نشانه مصرف بیش از حد کراتین، کم آبی بدن وعطش است که  در این صورت باید کراتین قطع شود.

وی در نهایت گفت: افرادی که مایل به مصرف کراتین هستند باید هر 6 ماه یک بار مورد آزمایش قرار بگیرند زیرا مصرف کراتین به طور غیر مستقیم فرد را دچار اختلال در فشار خون  و بیماری قلبی عروقی می کند.





گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : www.salamatnews.com




مطالب پیشنهادی:
مکمل های بدنسازی از رویا تا واقعیت
همه آنچه باید در مورد مکمل های ورزشی بدانید
ده ویتامین ضروری برای بدنسازی
درباره خطرات هورمون های بدنسازی چه می دانید؟