خواب
اگر می‌توانستید بهترین موادغذایی که برای بهتر خوابیدن به شما کمک می‌کنند را انتخاب کنید، آیا واقعاً اینکار را نمی‌کردید؟ و اگر می‌دانستید کدام موادغذایی خوابتان را خراب می‌کنند، آیا از خوردن آنها اجتناب نمی‌کردید؟
 
حالا این فرصت برای شما فراهم شده تا با موادغذایی که بر خوابتان تاثیر دارند آشنا شوید.

به دنبال موادغذایی سرشار از تریپتوفان باشید

همه ما قدرت جادویی شیر داغ برای فرستادن ما به خواب هفت پادشاه را شنیده‌ایم. می‌دانید چرا؟ لبنیات حاوی تریپتوفان هستند که ماده‌ای خواب‌آور است. موادغذایی دیگری که سرشار از تریپتوفان هستند عبارتند از آجیل، موز، عسل و تخم‌مرغ.

کربوهیدرات بخورید

موادغذایی سرشار از کربوهیدرات با افزایش سطح تریپتوفان موجود در خون، مکمل لبنیات هستند. بنابراین چند غذای کربوهیدراته سبک که به خوابتان کمک کند، می‌تواند یک کاسه غلات با شیر، ماست و بیسکویت یا نان و پنیر باشد.

قبل از خواب یک غذای سبک بخورید

اگر با بی‌خوابی دست و پنجه نرم می‌کنید، کمی غذا در معده‌تان می‌تواند به خوابیدنتان کمک کند. اما از این جمله ما برای پرخوری آخر شبتان سوءاستفاده نکنید. سعی کنید وعده غذایتان سبک باشد. غذای حجیم، به دستگاه گوارشتان فشار می‌آورد و این مسئله برایتان ایجاد ناراحتی می‌کند و نمی‌گذارد که بخوابید.

همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌تان را کنار بگذارید

این هم یک دلیل دیگر برای کنار گذاشتن غذاهای پرچرب: تحقیقات نشان می‌دهد افرادیکه اغلب غذاهای پرچرب می‌خورند  نه تنها وزنشان بالا می‌رود، بلکه چرخه خوابشان هم بر هم می‌خورد. غذای سنگین گوارش را فعال می‌کند و این باعث می‌شود در طول شب مجبور باشید برای توالت رفتن بیدار شوید.

مراقب کافئین‌ پنهان باشید

جای تعجب نیست که نوشیدن یک فنجان قهوه در شب ممکن است خوابتان را بر هم بزند. حتی کافئین متوسط هم ممکن است موجب اختلالات خواب شود. اما مراقب منابعی از کافئین که کمتر مشخص هستند مثل شکلات، نوشابه و چای باشید. برای داشتن خوابی بهتر، چهار تا شش ساعت قبل از خواب، به طور کامل کافئین را از برنامه‌غذاییتان حذف کنید.

بعضی داروها هم ممکن است حاوی کافئین باشند

بعضی داروهای نسخه‌ای یا بدون‌نسخه هم حاوی کافئین هستند مثل مسکن‌ها، داروهای چربی‌سوز، داروهای ادرارآور و داروهای سرماخوردگی. اینها و برخی داروهای دیگر ممکن است حتی بیشتر از یک فنجان قهوه کافئین داشته باشند. برای اطلاع از محتوی کافئین داروها، حتماً روی جلد آنها را مطالعه کنید.

نوشیدنی‌های الکل‌دار مصرف نکنید

شاید نوشیدنی‌های الکلی کمکتان کنند زودتر بخوابید اما ممکن است در طول شب بارها از خواب بیدار شوید، خوابتان آرامش کمتری داشته باشد، دچار سردرد، تعریق یا کابوس شوید. برای داشتن یک خواب خوب، بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید.

مراقب غذاهای سنگین و ادویه‌دار باشید

دراز کشیدن با شکم پر باعث ناراحتی‌تان خواهد شد زیرا دستگاه گوارش وقتی می‌خوابید کندتر می‌شود. همچنین غذاهای ادویه‌دار ممکن است باعث سوزش معده شوند. دقت کنید که غذاهای سنگین را حداقل ۴ ساعت قبل از خواب به اتمام رسانده باشید.

موقع خواب مصرف پروتئین را به حداقل برسانید

با اینکه بسیاری از رژیم‌های غذایی شب‌ها مصرف پروتئین را توصیه می‌کنند و با اینکه پروتئین بخش مهمی از برنامه‌غذایی روزانه را تشکیل می‌دهد اما برای شب‌ها اصلاً انتخاب خوبی نیست. هضم و گوارش موادغذایی سرشار از پروتئین سخت‌تر است. ازاینرو بهتر است از مصرف این غذاها قبل از خواب خودداری کنید و به جای آن یک لیوان شیر گرم یا کمی از کربوهیدارات‌هایی که به خواب کمک می‌کنند، مثل بیسکویت، استفاده کنید.

مصرف مایعات را از ۸ شب به بعد قطع کنید

بله، آبرسانی به بدن در طول روز اهمیت زیادی دارد اما مصرف مایعات را قبل از خواب قطع کنید. مطمئناً اگر مجبور شوید مرتباً برای توالت رفتن بیدار شوید، خواب خوبی نخواهید داشت.

با یک سیگار آرامش‌بخش فریب نخورید

نیکوتین یک محرک است و تاثیراتی مشابه کافئین دارد. از سیگار کشیدن قبل از خواب خودداری کنید، درغیر اینصورت نیمه شب از خواب بیدارتان خواهد کرد.





گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : www.salamatnews.com




مطالب پیشنهادی:
پیامدهای مهم اختلال خواب
برای بی خوابی قرص نخورید!
درمان بی‌خوابی با روش‌هایی بی‌عارضه
چند اشتباه بزرگ درباره خواب