تیروئید
اگر جنین کمبود هورمون های تیروئیدی داشته باشد ممکن است دچار اختلالات مغزی و عقب ماندگی ذهنی شود.
 
دکترعلیرضا استقامتی اظهار داشت: تیروئید یک غده درون ریز است که جلوی گردن قرار گرفته و کارش ساخت هورمون‌های تیروئید است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هورمون‌های تیروئید کارآیی های ویژه ای دارند از جمله سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کنند، در کارکرد همه سلول‌های بدن نقش دارند و بدن نیز برای انجام تمام کارهایش نیاز به هورمون‌های تیروئید دارد.

وی گفت: این نیاز حتی از دوران جنینی وجود دارد یعنی اگر جنین کمبود هورمون های تیروئیدی داشته باشد ممکن است دچار اختلالات مغزی و عقب ماندگی ذهنی شود.

علیرضا استقامتی به بیماری‌های تیروئید اشاره کرد و گفت: کم کاری و پرکاری شایع ترین بیماری‌های تیروئید هستند.

این متخصص غدد گفت: اگر غده تیروئید خوب کار نکند و بیش از حد فعال شود، هورمون زیادی تولید می‌کند که به این عارضه، پرکاری تیروئید می‌گویند اما اگر هورمون کمتر از حد مجاز ترشح شود بیماری کم کاری تیروئید ایجاد می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، راه های تشخیص بیماریهای تیروئید را علاوه بر انجام آزمایش، مشاهده علائم بالینی دانست و افزود: کم کاری تیروئید علامت‌های کمبود هورمون را نشان می‌دهد که بسته به سن متفاوت است.

این متخصص غدد گفت: در نوزاد، کم کاری تیروئید به این صورت است که خوب شیر نمی‌خورد یا در رشد و تکامل اختلال دارد یا به موقع دندان در نمی‌آورد و یا دیر راه می افتد. 

استقامتی افزود: در افراد بالغ کم کاری تیروئید می‌تواند علامت خاصی نداشته باشد و به صورت خستگی، بی‌حالی، احساس گرگرفتگی، خشکی پوست و گرفتگی عضلات بروز پیدا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در پرکاری تیروئید، هورمون زیادی وجود دارد پس علائمی مثل تپش قلب، تعریق، اضطراب، پوست گرم و مرطوب، چشم برجسته، عصبانیت مفرط و تغییرات فشار خون ازعلائم برجسته این عارضه هستند. 

این متخصص غدد گفت: در مورد بیماری تیروئید یک بیماری شایع دیگر داریم به نام بیماری گواتر ساده که در این عارضه غده تیروئید فقط اندازه و حجمش بزرگ می‌شود اما کارکرد و تستهای تیروئید ثابت و طبیعی باقی می‌ماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب که این بیماری ربطی به رژیم غذایی ندارد گفت: این بیماری به دلایل مختلف ایجاد می‌شود و برای درمان باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.






گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com




مطالب پیشنهادی:
وقتی تیروئید تنبل می‌شود
بخور نخورهای تیروییدی
رابطه پیشگیری از بارداری و بیماری تیروئید؟!
تغذیه درکم کاری تیروئید