استرس
گاهی چندین سال طول می‌کشد تا برای شما آشکار شود که استرس چه اثرات سوء و نامطلوبی روی جسم‌تان گذاشته است.
 
انسان عصر حاضر لاجرم در دنیایی پر از استرس و تنش زندگی می‌کند و تفکیک کردن استرس از زندگی بشر مدرن غیرممکن است. بعلاوه بیشتر مواقع ارزیابی دقیق از میزان استرسی که در طول روز تجربه می‌کنیم، کار دشواری است.

عوامل متعددی چون تنش‌هایی که در محیط کار از سوی رئیس‌تان به شما وارد می‌شود، استرس ماندن در ترافیک و دیر رسیدن، جر و بحث کردن با بچه‌ها و رسیدگی به امور مهم فرزندان،‌عدم تغذیه مناسب، کمبود خواب و یا خیره شدن برای مدت طولانی به صفحه نمایش لوازم الکترونیکی از شایع ترین فاکتورهایی هستند که فشار مضاعف و مضری را به جسم وارد می‌کنند و به امر زمان سبب بروز آسیب‌های جدی به سلامت فرد می‌شوند.

استرس به شیوه‌های مختلف روی بدن تاثیر نامطلوب و مضر می‌گذارد که مهمترین آنها عبارتند از:

- اعتیاد به مصرف کربوهیدراتها: وقتی بدن‌ تحت استرس قرار می‌گیرد قطعا مقدار بیشتری هورمون استرس موسوم به کورتیزول ترشح می‌کند. ترشح بیشتر این هورمون سطح گلوکز خون را بالا می‌برد و به دنبال آن ولع خوردن کربوهیدراتهای ناسالم افزایش می‌یابد. اگر پس از احساس استرس میل به خوردن کلوچه و شیرینی پیدا کردید تلاش کنید که با خوردن یک تکه میوه تازه این نیاز را ارضا کنید. با این انتخاب کربوهیدرات بیشتری به بدنتان می‌رسد بدون اینکه پیامد مضری داشته باشند.

- افزایش تعداد روزهای کاری که بیمار می‌شوید: افزایش ترشح هورمون کورتیزول روی واکنش‌های سیستم دفاعی بدن نیز تاثیر سوء می‌گذارد و توانایی بدن را برای مقابله با میکروبها و عوامل بیماری‌زا کاهش می‌دهد همین امر باعث می‌شود که نیاز شما به ماندن در خانه و استراحت کردن بیشتر شود و روزهای بیشتری احساس بیماری کنید و بعلاوه مدت زمان بهبود یافتن از بیماری‌ها نیز طولانی‌تر می‌شود. به بیان دیگر استرس بیشتر زمان بازگشت به شرایط جسمی طبیعی و عادی را طولانی‌تر می‌کند.

- افزایش خطر ابتلا به یبوست: ترشح بیشتر هورمون کورتیزول موجب کندتر شدن فعالیت بیماری گوارشی شده و در نتیجه احساس ناخوشایند و آزار دهنده یبوست را ایجاد می‌کند. حرکات دودی روده وقتی نامنظم، کند و تحت شرایط استرس زا باشند، خطر ابتلا به هموروئید (بواسیر) و هم چنین اختلال در گوارش و ایجاد بوی بد دهان تشدید می‌شود. بعلاوه این تغییرات گوارشی می‌تواند منجر به تشکیل مواد سمی در روده بزرگ شده و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تشدید کند.

- افزایش خطر ابتلا به امراض قلبی: افزایش ترشح کورتیزول رابطه مستقیم با افزایش خطر مرگ ناشی از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی دارد. بعلاوه «آدرنالین» هم که در نتیجه استرس از غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود موجب افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون شده و می‌تواند در شما احساس تخلیه نرژی ایجاد کند.

- بروز مشکلات پوستی بیشتر: ترشح مکرر آدرنالین مانع از رسیدن جریان خون به پوست می‌شود و همین امر موجب تشدید آکنه و افزایش احتمال ابتلا به سایر مشکلات پوستی مانند اگزما می‌شود.

- بی خوابی: وقتی پس از تنش زیاد تمام هورمونها و ترکیبات شیمیایی استرسی در سرتاسر بدن منتشر می‌شوند، یک خواب راحت و آرامش دهنده دشوار و تقریبا غیرممکن می‌شود. از سوی دیگر کمبود خواب با بروز سایر مشکلات سلامتی مثل افزایش وزن و افسردگی توام است.

- ناباروری: هورمون استرس وقتی به میزان بیش از حد طبیعی در بدن ترشح می‌شود می‌تواند حتی عوارض نامطلوب روی دستگاه تولیدمثلی بدن داشته باشد و موجب سرکوبی هورمونهای جنسی شود که حاصل آن کاهش تعداد اسپرم‌ها (سلولهای جنسی نر) و تاثیر سوء، روی فرآیند تخمک گذاری و دوره‌های قاعدگی است که تمام این تغییرات می‌تواند منجر به کاهش توان باروری شود.

- در پایان این مقاله تاکید شده است که یکی از مهمترین راه‌های کاهش استرس ورزش کردن است.





گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com





مطالب پیشنهادی:
9 نشانه عجيب استرس را به خاطر بسپاريد
10 توصیه برای کاهش استرس
غذای ضد استرس هم داریم؟!
مواد غذایی استرس زا