کلیه
سیستیت‌ بین‌بافتی یكی از بیماری‌های گیج‌كننده‌‌ای است كه گاهی تشخیص آن سخت می‌شود.
 
این حالت یك التهاب مزمن دیواره مثانه است كه باعث درد لگن و مثانه به‌صورت مزمن می‌شود و همچنین می‌تواند باعث كاهش گنجایش مثانه شده و درنتیجه باعث ‌شود، فرد بیشتر به دستشویی برود. هیچ‌كس نمی‌داند علت این بیماری چیست؛ این حالت با عفونت دستگاه ادراری و عفونت مثانه متفاوت است زیرا در این حالت التهاب ناشی از عفونت نیست و آنتی‌بیوتیك‌ها نمی‌توانند در درمان موثر باشند.

سخت‌ترین دردی كه در زندگی‌ تجربه می‌كنید

بعضی‌اوقات التهاب آن‌قدر شدید و وخیم است كه زخم‌هایی در دیواره‌ مثانه ایجاد می‌كند. این حالت در زنان شایع‌تر و در واقع 90 درصد از موارد آن در زنان رخ می‌دهد. بعضی پزشكان معتقدند، این حالت یك بیماری خود ایمن است كه پس از یك عفونت مثانه رخ می‌دهد اما برخی دیگر می‌گویند، موادی كه در ادرار وجود دارد می‌تواند باعث صدمه‌‌خوردن جداره مثانه شود. برای رفع این مشكل هنوز درمانی كشف نشده اما گاهی ممكن است علائم بدون هیچ‌درمانی برطرف شوند، گاهی هم علائم برای مدتی برطرف می‌شوند اما دوباره پیدا می‌شوند. گاهی حتی ممكن است بین دوره‌های بیماری‌ فاصله‌های چند ساله ای وجود داشته باشد.

روزی  60 ‌بار مراجعه به دست شویی!

علائم سیستیت ‌بین‌بافتی شامل درد لگن، احساس فشار، درد در لمس و درد شدید و مداوم در مثانه و كل لگن است. فرد ممكن است، احساس تكرر ادرار و فوریت داشته باشند. زنانی كه دچار حالت بسیار شدید این بیماری می‌شوند ممكن است روزی 60 ‌بار به دست شویی بروند. در برخی بیماران پرشدن مثانه و در برخی دیگر خالی‌شدن آن باعث ایجاد درد می‌شود. به‌طور معمول درد طی روزهای دوره ماهانه شدید‌تر می‌شود. تشخیص این حالت به وسیله شیوه‌ای است كه سیستوسكوپی نامیده می‌شود كه نوعی آندوسكوپی برای دیدن داخل مثانه است.

مرگبار نیست اما مواظب باشید

اگر بیشتر از یك‌بار دچار سنگ‌های كلیه شده‌اید یا اگر سابقه خانوادگی ابتلا به سنگ‌های كلیوی را دارید، احتمالا تمایل خواهید داشت كه پزشكان معالج شما كاری بكنند كه دیگر به این سنگ‌ها مبتلا نشوید. با تغییرات در رژیم غذایی و نوشیدن آب به مقدار كافی می‌توان بسیاری از سنگ‌ها را كوچك كرد یا مانع از تشكیل‌ آن‌ها شد اما بعضی از انواع سنگ‌ها هم به درمان‌های دارویی نیاز دارند. برای این كار نیاز است كه پزشك معالج‌تان برای شما درخواست تجزیه ادرار را بدهد تا مشخص شود كه شما مستعد ابتلا به كدام نوع از سنگ‌ها هستید و نقشه درمان مناسب را برای شما ترسیم كند.

بسیاری از اوقات نخستین حمله درد سنگ كلیوی در ساعات شب و نیمه‌شب رخ می‌دهد. در این موارد گاهی افراد سعی می‌كنند با خوردن مسكن درد را آرام‌كنند اما بهترین كار این است كه در هر ساعتی كه دچار مشكل شدید به بخش اورژانس مراجعه كنید. سنگ‌های كلیوی مشكل مرگباری نیستند اما درد بسیار شدید دارند كه معمولا به درمان‌های معمول خانگی جواب نمی‌دهند. در ضمن یادتان باشد كه علائم سنگ كلیه مشابه علائم حالت‌هایی است كه ممكن است مرگبار باشند، پس بلافاصله پس از بروز علائم به بخش اورژانس مراجعه كنید.

این زنان نباید گوجه‌فرنگی و شكلات بخورند

برخی داروها در زنان مبتلا به این حالت مفید بوده است مثلا پنتوزان پلی سولفات و مسكن‌هایی مثل ایبوپروفن و داروهای ضدافسردگی و حتی در برخی موارد، داروهای آنتی‌هیستامین. پزشكان در كنار تجویز دارو ممكن است تغییراتی را هم در رژیم‌های غذایی افراد منظور كنند. در موارد شدیدتر هم ممكن است اعمالی مثل تحریك الكتریكی مثانه یا عمل‌‌های جراحی ترمیمی، لازم شود.

هنوز مطالعات جامع و كاملی در مورد تاثیر رژیم‌های غذایی روی حالت سیستیت بین‌بافتی انجام نگرفته است اما بسیاری از زنان می‌گویند كه گوجه‌فرنگی، انواع سس‌ها، شكلات‌ها، نوشیدنی‌ها و مایعات حاوی كافئین و غذاهای حاوی چربی بالا علائم را در آن‌ها تشدید می‌بخشند، در گروهی دیگر هم خوردن هرگونه نوشیدن یا غذاهای حاوی قندهای مصنوعی به‌شدت علائم را بدتر می‌كند. به هر حال باید از هرچیزی كه علائم را بدتر می‌كند پرهیز كنید. برخی پزشكان معتقدند، كسانی كه رژیم غذایی آن‌ها شامل چند وعده غذایی كم‌حجم‌ و از گروه‌های مختلف غذایی باشد، علائم و دردهای كمتری را تجربه خواهند كرد. در ضمن خیال‌تان راحت باشد كه این مشكل هیچ‌ مشكلی در روند طبیعی بارداری یك‌زن ایجاد نخواهد كرد.

بدون كلیه، هرگز

كلیه‌ها برای داشتن یك زندگی معمول لازم هستند. شما می‌توانید با یك كلیه زندگی كنید اما بدون یك كلیه می‌میرید. برای همین باید كاملا مراقب كلیه‌های خود باشید. شما باید به‌طور سالانه توسط پزشك معاینه شوید تا هرگونه مشكلات اولیه كلیوی در شما تشخیص داده شود. بسیاری از مشكلات جدی كلیوی اگر زود كشف شوند قابل درمانهستند.






گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com





مطالب پیشنهادی:
این میوه برای مقابله با بیماری کلیه مفید است
چگونه باید از کلیه ها محافظت کرد؟
پیشگیری از بیماری کلیه
13 درد شكم را جدی بگیرید