خانه تکانی
استنشاق و جذب مواد آلرژن یا تحریک کننده از طریق سیستم تنفس موجب بروز کهیر یا خارش در بدن می شود.
 
دکتر شمس اختری گفت: عارضه های مهم خانه تکانی شامل عوارض جسمی (درد های عضلانی، مفصلی و کمر درد) ناشی از جابه جایی وسایل سنگین و مشکلات تنفسی ناشی از تنفس بخارات مواد شوینده (وایتکس و....) و حساسیت های پوستی و اگزما ناشی از تماس مستقیم یا غیرمستقیم با مواد تحریک کننده یا حتی استنشاق آنهاست. اولین و مهم ترین تغییر عمده در دست و ناخن هاست.

وی افزود: تماس مکرر با آب و مواد شوینده موجب کاهش استحکام در ناخن های دست می شود، زیرا نفوذ مداوم آب و مواد به پوست و ناخن از چربی ضروری موجود در پوست و ناخن می کاهد و موجب می شود شکنندگی و ورقه ورقه شدن در ناخن ها ایجاد شود. همچنین قرمزی، خارش، پوسته پوسته شدن، شکاف برداشتن و تاول های ریز در پوست دست ها بخصوص نوک انگشتان می تواند عارضه جدی و مهم دیگر از تماس با مواد شوینده و مواد رنگی و حتی گرد و غبار از نظافت منزل باشد.

دکترشمس اختری خاطرنشان کرد: بروز حساسیت های چشمی، خارش شدید و تورم پلک در بعضی افراد مشاهده می شود که علت عمده آن علاوه بر تماس مستقیم گرد و غبار با چشم و پلک ها، ناشی از انتقال ناخودآگاه دست های آلوده است . وی گفت: برای پیشگیری از عوارض پوستی، ناخنی و چشمی توصیه می شود:

در تمام مراحل نظافت و غبارروبی، بدن را با پوشش کاملا نخی بپوشانید و حتما دستکش نخی را نیز به دست کنید.

در صورت نیاز به شستشو، به روی دستکش نخی دستکش پلاستکی سبک بپوشید تا از تماس مواد شوینده و شیمیایی با پوست دست جلوگیری کنید و دست ها را کاملا بشویید.

این متخصص طب اورژانس با بیان اینکه استنشاق و جذب مواد آلرژن یا تحریک کننده از طریق سیستم تنفس موجب بروز کهیر یا خارش در بدن می شود خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک و وجود سیستم تهویه فعال و موثر به منظور از بین بردن آلودگی محیط کار برای همه افراد ضروری است و اگر فردی با همه این تمهیدات همچنان از حساسیت پوستی و تنفسی رنج می برد، لازم است از فعالیت و انجام کار در چنین محیط هایی به طور جدی خودداری کند.






گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com





مطالب پیشنهادی:
به پوست دست‌تان 3 ساعت وقت بدهید!
مراقب شوینده‌ها باشید
ناخن های شما هم مدام می شکنند؟
توصیه هایی برای پیر نشدن دست هایتان