نوروز
رفتار و اعمالی كه هریك از ما در طول زندگی انجام می‌دهیم روی جسم و روان اثر می‌گذارد و رسیدگی كردن به آنها و منظم كردنشان می‌تواند اثرمثبتی از نظر حفظ و كنترل روال منطقی و مطلوب زندگی داشته باشد.
 
به بیان دیگر اگر افراد در زندگی خود از نظم بهره ببرند بهتر می‌توانند زندگی خود را كنترل كنند. نظم می‌تواند در تمام حیطه‌های زندگی وارد شود، بخصوص در تعطیلات نوروزی. در این ایام اگر دید و بازدیدها، سرگرمی‌ها، زمان خواب و تغذیه افراد بانظم همراه شود، می‌تواند سلامت جسم و روان را به‌دنبال داشته باشد.

اما از آنجا كه كودكان و بخصوص نوجوانان دوست دارند در تعطیلات مستقل‌تر عمل كنند، آیا می‌توان برنامه مفرح، سرگرم‌كننده و جذابی را كه بر پایه حفظ نظم شكل گرفته باشد، برایشان تنظیم كرد؟

دكتر مهرنوش دارینی، دكترای روان‌شناسی و مشاور خانواده در پاسخ به این پرسش می‌گوید: معمولا نوجوانان دوست دارند مستقل از فعالیت‌های خانواده عمل كنند و اگر علاقه‌مندی آنها و درخواست‌هایشان با خانواده همسو نباشد، این مساله باعث ایجاد دلخوری بین آنها و والدین‌شان می‌شود. در چنین شرایطی توصیه می‌شود به نیازهای نوجوانان اهمیت داده شود و از سرزنش كردن و پیام‌رسانی نامطلوب استفاده نشود.

این روان‌شناس  اضافه می‌كند: گاهی مشاهده می‌شود مشكل اصلی علاوه بر همسو نبودن علایق، شیوه بیان درخواست‌ها از یكدیگر است كه باعث تحریك طرف مقابل می‌شود و به نوعی چالش و درگیری در خانواده ایجاد می‌كند. خانواده‌ها می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و امكانات خود برنامه‌هایی را برای فرزندشان در نظر بگیرند تا به نوعی همه اعضای خانواده از تعطیلات لذت ببرند.

غذا را باهم صرف كنیم

واقعیت آن است كه گرایش خانواده‌ها به استفاده از غذاهای آماده و رستوران‌ها در تعطیلات افزایش پیدا می‌كند و با این‌كه اعضای خانواده معمولا وقت بیشتری را در طول تعطیلات دارند، اما به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی برای دید و بازدیدها و ساعاتی كه خارج از منزل هستند، تمایل به مصرف غذای غیرخانگی افزایش می‌یابد.

دكتر دارینی درباره حفظ نظم تغذیه‌ای در تعطیلات نوروز می‌گوید: نحوه تغذیه صحیح بهتر است از كارشناسان تغذیه و سلامت پرسیده شود، اما آنچه از نظر روان‌شناسی دارای اهمیت است، بودن در كنار یكدیگر هنگام غذاخوردن است. اگر افراد براساس شغل و تعطیلاتی كه دارند، این امكان را دارند كه با یكدیگر باشند، بهتر است كه حتما در تعطیلات یكدیگر را برای غذاخوردن همراهی كنند و باهم باشند.

با فرزندانتان بازی كنید

معمولا در طول تعطیلات حوصله فرزندان خانواده سر می‌رود. این موضوع با سن ارتباط دارد و حضور نداشتن در مدرسه جزو عوامل تشدیدكننده این موضوع است، اما نباید فراموش كنیم كه برای حفظ روال مطلوب و منطقی در زندگی باید بتوانیم از جسم و روان خود خوب مراقبت كنیم، یعنی از نیروی فكری خود در هر شرایطی استفاده كنیم و با داشتن برنامه‌ریزی برای خود یك زندگی سالم و شاد بسازیم.

به همین علت روان‌شناسان تاكید می‌كنند خانواده‌ها برنامه‌ای برای فرزند خود با توجه به سن، جنس و علاقه‌مندی‌های او در نظر بگیرند. می‌توان از خود فرزند نیز خواست فهرست علایق خود را بیان كند و خانواده براساس امكانات خود برای علایق فرزندش برنامه‌ریزی كند.

تعطیلات بهترین زمان برای وقت گذاشتن برای فرزندان است، اما معمولا بازی‌های رایانه‌ای جایگزین فعالیت اشتراكی با فرزندان شده است و حتی به خانواده‌ها توصیه می‌شود اگر زمان محدودی را برای استفاده از بازی‌های رایانه‌ای برای فرزند خود در نظر گرفته‌اید، می‌توانید هنگام بازی آنها را همراهی كنید. همچنین برای این‌كه فرزندان از درس دور نمانند، مروری بر تكالیف مدرسه نیز بهتر است كه در تعطیلات صورت گیرد.

تنظیم زمان خواب در روزهای پایانی تعطیلات

تغییر در سیستم برنامه‌های روزمره افراد در نوروز بشدت به چشم می‌خورد و بارزترین آن تغییر زمان خواب و تغذیه افراد است. در بسیاری موارد خانواده یكدیگر را به بهانه تعطیلات به این برهم ریختگی و بیدار ماندن‌های شبانه تشویق می‌كنند.

كودكان نیز معمولا از قرار گرفتن در این بی‌نظمی ابراز رضایت می‌كنند و به این ترتیب ساعت خواب تغییر می‌كند و افراد دیرتر به خواب می‌روند حتی خانواده‌ها گاهی از افتخارات خود می‌دانند كه تا صبح بیدار بودیم و مثلا بازی می‌كردیم یا فیلم دیدیم، اما دكتر دارینی با تاكید بر این‌كه وقتی زمان خواب افراد به هم می‌ریزد نوعی آشفتگی به بعد از تعطیلات نیز تسری پیدا می‌كند، ادامه می‌دهد: معمولا افراد بعد از تعطیلات نیز دچار نوعی كسالت می‌شوند و به زحمت می‌توانند از خواب برخیزند و به فعالیت‌های روزمره قبلی خود براحتی رسیدگی كنند، بنابراین بهتر است روی زمان خواب بخصوص در اواخر تعطیلات كنترل بیشتری داشته باشیم و شیوه زندگی خود را متناسب با شرایط زندگی روزمره خود تنظیم كنیم.

در مجموع داشتن برخی مهارت‌های زندگی به ما كمك می‌كند كه هم از نظر فردی تعطیلات خوبی داشته باشیم و هم از تنش‌هایی كه طی تعطیلات برای افراد اتفاق می‌افتد دور شویم. یكی از بهترین مهارت‌هایی كه همه ما باید بیاموزیم، مدیریت زمان است كه طی تعطیلات نیز باعث می‌شود زمانی مفرح، مفید و بدون تنش داشته باشیم.




گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com



مطالب پیشنهادی:
تاثیر سلامت روان مادر بر كودك
تأثير دين و دعا بر بهداشت روانی
والدين و شيوه‌های فرزندپروری
بهداشت روان در بلايا