کاکائو
متأسفانه در اكثر شیوه های فرآوری كاكائو بسیاری از فلاونول هایی كه در گیاه خام آن وجود دارد از بین می روند.
 
محققان دانشگاه لاكویلا ایتالیا تحقیقاتی را انجام داده اند كه نشان دهنده ارتقای عملكرد شناختی سالخوردگان پس از خوردن سطح بالایی از ماده طبیعی فلاونول است كه در كاكائو وجود دارد.این تحقیقات توسط محققان دانشگاه لاكوئیلا در ایتالیا و دانشمندان شركت شكلات سازی «مارس» و با حضور 90 نفر كه مبتلا به اختلال شناختی، یك مرحله پیش از آلزایمر بودند، انجام شده است.

شركت كنندگانی كه روزانه یك نوشیدنی كاكائویی كه دربرگیرنده سطح عادی یا بالایی از فلاونول كه در كاكائو وجود دارد است می نوشند، به مدت هشت هفته عملكرد شناختی شان ارتقا می یابد.

این گروه در مقایسه با افرادی قرار گرفته اند كه سطح كمتری از فلاونول مصرف كرده بودند و فاكتورهای اندازه گیری شده دربرگیرنده كلام روان و توجه بصری بوده است.

این تحقیقات به یك فلاونول به طور خاص اشاره می كند كه به آن «اپیكاتچین» گفته می شود.

این نام نشان دهنده ساختار آن است و این ساختار آنها را از كاتچین ها به عنون مواد ارگانیكی كه در چای، سیب و كاكائو وجود دارد متمایز می كند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد كه این تركیب از افزایش جریان و رشد رگ های خونی پشتیبانی می كند این امر می تواند توضیحی برای ارتقای عملكرد شناختی مغز سالخوردگان با مصرف شكلات باشد چرا كه وقتی جریان بهتری از خون به مغز آنها می رسد، مغز اكسیژن بیشتری گرفته و كاركرد خود را بهبود می بخشد.

اما نكته مهم اینجاست كه با مشخص شدن این نتایج نمی توان به سادگی میزان مصرف كاكائو را افزایش داد. چرا كه فرآوری، انبار و آماده سازی این ماده غذایی مواد تشكیل دهنده شیمیایی آن را تغییر می دهد. در نتیجه كاملا غیر ممكن است كه بتوان پیش بینی كرد كدام فلاونول و چه میزان در از آن در یك لیوان نوشیدینی شكلاتی وجود دارد.

متأسفانه در اكثر شیوه های فرآوری كاكائو بسیاری از فلاونول هایی كه در گیاه خام آن وجود دارد از بین می رود و حتی شكلات تلخ نیز فلاونول های خود را از دست می دهد.

درحال حاضر محققان به دنبال ارائه استانداردهایی برای اندازه گیری محتوای فلاونول در شكلات هستند. ممكن است یك شكلات 50 گرمی، 50 میلیگرم فلاونول داشته باشد، به این معنا كه اگر می خواهید كاركرد شناختی مغز را افزایش دهید باید روزانه 10 تا 20 تكه شكلات 50 گرمی مصرف كنید كه عملا غیر ممكن است.

چرا كه در این میان باید به شكر و چربی هایی كه در این شكلاتها استفاده می شود را مدنظر فرار داد به طوری كه این مواد مزایای احتمالی شكلات برای مغز را به طور كامل از بین می برند.

كاترین كویك اریب متخصص تغذیه و سم شناسی از شركت شكلات سازی «مارس» به عنوان یكی از نویسندگان تحقیق دانشگاه لاكوئیلا اظهارداشت: با این تحقیقات اكنون در لذت خوردن چای، سیب و شكلات بیشتر می شود اما هنوز هم حفظ تنوع در رژیم غذایی مسئله اصلی است. 




گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir



مطالب پیشنهادی:
چگونه حافظه خود را تقویت کنیم؟
این غذای مفید سلامت مغز را بیمه می کند
چگونه با آلزایمر مبارزه کنیم؟
ادویه ای موثر در پیشگیری از بروز آلزایمر