فشارخون
فشار خون بیماری است که تا پایان عمر با شخص بیمار همراه خواهد بود و مصرف دارو در این بیماری همیشگی است.
 
یک فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه فرد مبتلا به فشار خون باید نسبت به درمان خود و رعایت رژیم غذایی مناسب حساس باشد عنوان کرد: جلوگیری از اضافه وزن و چاقی مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالاست.

دکتر پژمان علوی‌نژاد افزود: این تصور که فشار خون در یک فاصله سه تا شش ماهه با مصرف دارو کنترل و دوره درمان کامل می‌شود صحیح نیست، بلکه فشار خون بیماری است که تا پایان عمر با شخص بیمار همراه خواهد بود و مصرف دارو در این بیماری همیشگی است.

وی در توضیح بیماری فشار خون اظهار کرد: به حالتی که در آن خون در گردش موجود در عروق، نیرویی بیش از حد معمول به دیواره عروق وارد می‌کند "فشار خون" و یا به تعبیر صحیحتر "بیماری پرفشاری خون" می‌گویند که درصد قابل توجهی از جمعیت بالای 50 سال به آن مبتلا هستند.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: وقتی این نیروی بیش از حد به جدار عروق وارد می‌شود به مرور زمان، گذشته از عوارض حادی چون سکته مغزی و قلبی که می‌تواند داشته باشد، بصورت مزمن بر روی جدار عروق نیز تاثیر گذاشته و باعث آسیب رسانی جدی به آن می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: به این افراد توصیه می‌شود که سالیانه ضمن انجام آزمایش‌های لازم تحت نظر پزشک باشند و در نهایت یک الگوی زندگی سالم را در پیش بگیرند. به این صورت که از اضافه وزن خود جلوگیری کنند، هفته‌ای دو تا سه مرتبه ورزش‌های هوازی انجام دهند و در رژیم غذایی خود مصرف نمک را به حداقل ممکن برسانند.

وی در ادامه گفت: این بیماران از مصرف غذاهای پرچرب پرهیز کنند و در مقابل، میوه و سبزیجات تازه را به مقدار فراوان در رژیم غذایی خود وارد کنند. رعایت همین نکات می‌تواند کلید سلامتی افراد مبتلا باشد.

علوی نژاد با بیان اینکه در این میان نکته قابل توجه این است که فرد مبتلا به فشار خون باید نسبت به درمان خود و رعایت رژیم غذایی مناسب حساس باشد عنوان کرد: به این معنی که تصور نشود در یک فاصله سه یا شش ماهه با مصرف دارو فشار خون وی کنترل و دوره درمان کامل می‌شود و دیگر نیازی به مصرف دارو و یا رعایت رژیم غذایی نیست.

این فوق تخصص گوارش وکبد افزود: معمولا فشار خون بیماری است که تا پایان عمر با شخص بیمار همراه خواهد بود و مصرف دارو در این بیماری همیشگی است.

وی تاکید کرد: توصیه می شود که تا حد امکان از زندگی ماشینی پرهیز شود و در فواصل زمانی مناسب، پیاده روی کرده و یا از وسایلی مانند دوچرخه استفاده شود. برخلاف گذشته که تصور بر این بود که فشار خون نباید از یک حد مشخصی پایین‌تر بیاید، پزشکان در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌اند که فشار خون هر چقدر پایین‌تر باشد البته تا جایی که خطر و علامت خاصی نمایان نشود، برای کارکرد بدن، قلب و عروق بهتر خواهد بود.




گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com

 

مطالب پیشنهادی:
خوراکی هایی علیه فشار خون بالا و فشار خون پایین
9 راه حل طبیعی برای کنترل فشار خون
رابطه فشارخون با ناتوانی جنسی
فشارخون شما چند است؟