اوریون
یکی از عوارض خطرناک اوریون برای پسران، عقیمی است.
 
یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت : حدود یك چهارم پسران بالغ مبتلا به بیماری اوریون، به 'اوركیت '(التهاب بیضه) مبتلا می شوند.

دكتر احمد رضائیان افزود : اوریون یك بیماری ویروسی است كه معمولا در فصل بهار و زمستان كودكان 5 تا 10 ساله را مبتلا می كند .

وی ادامه داد: ویروس این بیماری از طریق بزاق یا ترشحات فرد آلوده وارد حلق فرد سالم شده ودر غده بزاقی بناگوشی (پاروتید) تكثیر می شود .

رضائیان با اشاره به اینكه زمان وارد شدن ویروس به بدن تا ظهور علائم بالینی حدود 17 روز طول می كشد خاطر نشان كرد: یك سوم موارد تظاهرات بیماری به شكل خیلی خفیف و در حد یك سرماخوردگی جزیی است .

وی اضافه كرد: دو سوم موارد این بیماری معمولا با بزرگی و تورم ناحیه بناگوشی یك طرف شروع می شود كه بعد از حدود 24 ساعت علایم دیگری مثل تب، سردرد، بی قراری، بی اشتهایی و گوش درد نیز اضافه می شوند؛ تورم بناگوش تا سه روز ادامه دارد وبعد درمدت 7 روز به تدریج كاهش می یابد.

این متخصص گوش و حلق و بینی یاد آور شد: ویروس بیماری اوریون ممكن است باعث تورم پانكراس ( پانكراتیت) یا مننژیت و یا تورم و التهاب بیضه (اوركیت) شود .

وی گفت: یك چهارم بیماران مذكر بالغ مبتلا به اوریون دچار اوركیت می شوند كه در موارد بسیار اندكی هر دو بیضه گرفتار می شوند كه در چنین صورتی  ممكن است منجر به عقیمی شود.

رضائیان افزود:عارضه خطرناك ولی كم در بیماری اوریون از دست دادن دائمی شنوایی است كه معمولا فقط یك گوش را درگیر می كند. این كاهش شنوائی به طور ناگهانی شروع شده و با سرگیجه، وزوزگوش عدم، تعادل و استفراغ همراه است .

به گفته وی ویروس اوریون از چند روز قبل از تورم بناگوش تا 2 هفته بعد ازآن در بزاق فرد مبتلا وجود دارد لذا قبل از بروز تورم نیز فرد می تواند افراد سالم را مبتلا كند.




گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com

 

مطالب پیشنهادی:
فاکتورهای خطر در ارتباط با نازایی مردان
درس‌ها پشت گوش می‌ماند!
چگونه از ناهنجاری های مادرزادی پیشگیری کنیم؟
بیماریهای کودکان به همراه درمان