بارداری
اگر جزو خانم هایی هستید که در دوران بارداری دچار اضافه وزن زیاد شده اند و وزن شما با قدتان تناسب ندارد، نگران نباشید 60 درصد خانم ها اینگونه هستند.
 
شما وقتی دچار اضافه وزن هستید که شاخص تناسب قد و وزن شما (BMI) بین 25 تا 29.9 باشد. BMI منعکس کننده رابطه قد و وزن و تخمین زننده چربی بدن است. اگر شاخص تناسب قد و وزن شما بالاتر از 30 است باید مراقب چربی و چاقی باشید.
 
چند کیلوگرم اضافه وزن در طول بارداری مجاز است؟
 
کارشناسان، شاخص تناسب قد و وزن سالم و مجاز را بین 18.5 تا 24.9 می دانند. اگر اضافه وزن دارید، مجاز است تا انتهای بارداری خود بین 7 تا 11 کیلوگرم اضافه وزن پیدا کنید – یعنی حدود 900 گرم تا 1.3 گیلوگرم در هر ماه به ویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری. خانم هایی که خیلی چاق هستند نباید بیشتر از 5 تا 9 کیلوگرم در طول بارداری اضافه وزن پیدا کنند.محققان ثابت کرده اند زنانی که بیش از حد مجاز در دوران بارداری چاق می شوند حدود 50 درصد بیش از دیگران دچار دیابت بارداری می شوند.
 
کاهش وزن در دوران بارداری مجاز است؟
 
مسلما دوران بارداری زمان مناسبی برای رژیم های لاغری نیست. ممانعت از خوردن غذاهای مختلف برای هر دو شما و جنین خطرناک است. البته برخی از خانم هایی که اضافه وزن دارند بدون رژیم غذایی اقدام به کم کردن وزن می کنند. کم کردن وزن در سه ماهه نخست به دلیل حالت تهوع های صبحگاهی بسیار نرمال است. تهوع باعث کم شدن اشتها می شود و استفراغ کردن باعث می شود تا کالری های بدن خود را از دست بدهید. اما با همه این اوصاف، جنین مواد غذایی مورد نیاز خود را همچنان به دست می آورد.
 
خانم های چاق، در چربی های اضافه خود ذخیره کالری دارند به همین دلیل برای جنین خطرناک نیست و اشکالی هم ندارد که مادر در ابتدا بخشی از وزن خود را از دست بدهد. اما مساله خطرناک، از دست دادن وزن در نتیجه کم کردن عمدی کالری مواد غذایی و ایجاد محدودیت در تغذیه است.
 
چگونه می توان وزن خود را در دوران بارداری کنترل کرد؟
 
ورزش و مصرف غذاهای سالم هر دو به یک اندازه شما را روی فرم و وزن دلخواه نگه می دارند و هر دو تاثیر مثبتی نیز روی بارداری دارند. در ضمن، باعث کاهش مشکلات بارداری همچون دیابت و مسمومیت بارداری می شوند. این دو راهکار باعث می شوند تا بارداری راحتی داشته باشید.
 
در طول بارداری باید تغذیه درست را دنبال کنید و به میزان زیاد آب بنوشید. برای اطمینان از تغذیه درست می توانید به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا برنامه غذایی مناسب به شما بدهد.
 
 


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health
 
منبع : salamatnews.com
 
 
 
مطالب پیشنهادی:
 
7 زنگ خطر در اوایل بارداری
 
 
مراقبت های قبل از دوران بارداری!!
 
 
لیست ممنوعه غذایی زنان باردار
 
7 قانون طلائی تغذیه در دوران بارداری