خانواده‌ها به جای استفاده از یك نوع روغن گیاهی از انواع روغن‌های گیاهی با منشاء و اسیدهای چرب متفاوت استفاده كنند...

رئیس انجمن تغذیه ایران با تاكید بر ضرورت حفظ الگوی تغذیه سنتی توصیه كرد خانواده‌ها به جای استفاده از یك نوع روغن گیاهی از انواع روغن‌های گیاهی با منشاء و اسیدهای چرب متفاوت استفاده كنند.

دکتر نسرین امیدوار متخصص تغذیه و رئیس انجمن تغذیه ایران با اشاره به الگوی مناسب غذایی سنتی تاکید کرد: بسیاری از غذاهای سنتی ما به علت حجم مناسبی از حبوبات، سبزیجات و غلات در مجموع الگوی مناسبی هستند.

وی در ادامه با اشاره به تغییر شکل زندگی افراد و استفاده زیاد از فست فودها گفت: برنامه غذایی افراد جامعه نیازمند بازنگری است؛ چرا که رژیم تغذیه سنتی ما به دلیل مشکلات شیوه پخت مانند سرخ کردن و استفاده از روغن‌های جامد کارآیی خود را تا حدودی از دست داده است.

دکتر امیدوار با ذکر این مطلب که افراد نباید از الگوی غذایی غرب پیروی کنند درادامه افزود: غذاهای سرد و غربی دارای چربی، پروتئین زیاد و فاقد مواد مفید مانند سبزیجات و غلات بوده و در بروز سرطان و بیماری‌های مختلف موثر هستند.

رئیس انجمن تغذیه ایران در خصوص نوع روغن مناسب برای مصرف گفت: روغن مصرفی باید مایع باشد. بهتر است از یک روغن مشخص استفاده نشود و تنوعی از روغن‌هایی که مفید و ارزشمند هستند مانند روغن زیتون، کنجد، سویا و ذرت مورد استفاده قرار گیرند تا افراد اسیدهای چرب مختلف را که هر کدام دارای خاصیتی هستند به نسبت مناسب مصرف کنند.

وی در ادامه با بیان این كه روغن های سرخ کردنی برای استفاده چند گانه طراحی نشده‌اند، گفت: روغن‌های سرخ کردنی به شیوه‌ای طراحی شده‌اند که در اثر حرارت زیاد آن، خطر اکسید شدن روغن‌های مایع معمولی را ندارند ولی در هر صورت برای استفاده چندگانه نیست و حتی نباید برای پخت ساده استفاده شوند.

وی در پایان با تاكید بر مصرف سبزیجات و میوه‌جات، توصیه کرد كه مصرف غلات سبوس دار را برای بهبود سلامت خود مد نظر بگیرند.
 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران
 
مطالب مرتبط:
نکات مهم در انتخاب ، نگهداری و مصرف روغن
طرفداران فست فود چگونه لاغر شوند؟!
روش تنظیم یک برنامه غذایی سالم
 چگونه می توانیم تغذیه سالمی داشته باشیم؟
چند توصیه برای تغذیه سالم