معده
محققان چاقی مفرط را یکی از علل اصلی سرطان معرفی کرده‌اند.
ایران بالاترین آمار سرطان معده در دنیا را دارد و این سرطان روزانه جان 22 نفر را می‌گیرد.چند روز پیش رئیس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی تهران اعلام کرد که سرطان معده عامل اصلی علت مرگ و میر بیماران سرطانی است.

متخصصان می‌گویند که سرطان معده از شایع‌ترین و کشنده‌ترین انواع سرطان است که هر سال ده هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا می‌شوند و شایع‌ترین نوع سرطان هم در بین مردان است. به گفته وزارت بهداشت، کشور ما بیشترین بیماری سرطان معده را در جهان دارد و مهم‌ترین دلیل بالابودن میزان مرگ و میرهای سرطان معده، این است كه اغلب دیر تشخیص داده می‌شود.

روزانه 22 نفر می‌میرند

این روزها خبر مرگ و میر سرطان برای مردم عادی شده است. انواع سرطان‌ها دامن مردم را گرفته و سالانه تعداد زیادی را هم به كام مرگ می‌كشاند. طبق آمار سالانه حدود 40 هزار ایرانی بر اثر انواع سرطان می‌میرند. آمار دیگری می‌گوید بروز سرطان تا کمتر از 20 سال آینده تا 90 درصد افزایش می‌یابد. اما بیشترین میزان مرگ و میر این آمار به سرطان معده اختصاص دارد. این كشنده‌ترین سرطان سالانه جان هشت هزار نفر را می‌گیرد؛ یعنی روزانه 22 نفر و هر یك ساعت و 10 دقیقه یك نفر. سرطان معده سالانه با به کام مرگ کشاندن بیش از 700 هزار نفر در جهان دومین سرطان مهلک محسوب می‌شود و در این میان کشور ما با آماری که ذکر شد، صاحب یک رکورد بین‌المللی است.

عفونت سرطان‌زای معده

به گفته رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران مصرف کم میوه و سبزی تازه، بالا بودن میزان نیترات در رژیم غذایی و مصرف زیاد دخانیات از عوامل مهم خطر ابتلا به سرطان معده است. همچنین نمك زیاد هم از عوامل سرطان معده است. پزشكان می‌گویند کاهش مصرف نمک خطر شیوع سرطان معده را کاهش می‌دهد.

اما مهم‌ترین عامل خطرساز ابتلا به سرطان معده عفونت هلیکوباکترپیلوری است. به گفته رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت عامل سرطان معده میکروب هلیکوباکترپیلوری و مصرف غذاهای با نیتریت بالا به اشکال مختلف اعم از مایع یا جامد است و این میکروب ارتباط نزدیکی با بهداشت مواد غذایی دارد. بنابراین لازم است غذاهایی که بیرون از یخچال نگه داشته می‌شوند، استفاده نشوند.

هلیكوباكترپیلوری نام نوعی باكتری در بدن است كه گفته می‌شود عامل پیدایش التهاب و زخم معده و در نهایت سرطان در بدن افراد است. این عفونت در مخاط معده برای خود پناهگاه‌های ویژه‌ای درست می‌كند كه اكثر داروها نمی‌توانند به آن نفوذ نمایند. این میکروب به مقدار کمی اکسیژن برای ادامه حیات نیاز دارد. بیش از نیمی از مردم دنیا آلوده به این باکتری هستند. باکتری مذکور عامل اصلی بیماریی‌هایی مثل زخم معده و ناراحتی‌های معده و ابتدای روده محسوب می‌شود.

طبق تخمین‌ها حدود 25 تا 50 درصد افراد کشورهای توسعه یافته و 70 تا 90 درصد افراد در کشورهای در حال توسعه به این باکتری آلوده هستند. پژوهشگران می‌گویند وضع بد اجتماعی و اقتصادی، احتمال بروز این عفونت را در مردم بالا می‌برد. همچنین عواملی مانند تراکم جمعیت، زندگی در شرایط غیر بهداشتی، غذا یا آب آلوده هم نقش دارند.

متخصصان، پیشگیری اولیه با ریشه‌کنی هلیکوباکترپیلوری به خصوص در کشورهایی مانند ایران که تعداد بیشتری از مردم آلوده به این میکروب هستند را مهم‌ترین راهکار پیشگیری از سرطان معده می‌دانند.

از سبك زندگی ماشینی تا فشارهای روحی و روانی

درباره دلایل ابتلا به سرطان بسیار گفته‌اند، اما امروزه بیش از هر چیزی به علل مرتبط با سبک زندگی اشاره می‌شود. به گفته کارشناسان 35 تا 40 درصد سرطان‌ها با رعایت سبک صحیح زندگی قابل پیشگیری هستند. محققان چاقی مفرط را یکی از علل اصلی سرطان معرفی کرده‌اند. سازمان‌های مبارزه با سرطان تأکید دارند که شیوه زندگی و بی‌توجهی به مسائل بهداشتی از جمله نوع تغذیه در افزایش خطر ابتلا به سرطان نقش زیادی دارند.

افزایش آلودگی‌های زیست محیطی، شیوع اضافه وزن، کم‌تحرکی و دور شدن از شیوه زندگی سالم، از دیگر علل افزایش سرطان در ایران برشمرده می‌شود که همه آنها مرتبط با مقوله سبک زندگی است.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی با زندگی سالم، تغذیه صحیح، فعالیت بدنی مناسب و همراه با پیشگیری از سایر بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی می‌توان از 40 درصد موارد ابتلا به سرطان جلوگیری کرد. رئیس مرکز تحقیقات سرطان می‌گوید: زندگی ماشینی و فشارهای روحی و روانی محیط کار و زندگی، نقش مهمی در ابتلای مردم به سرطان از جمله سرطان معده ایفا می‌كنند.

تصورش را بکنید، روزانه 22 نفر یعنی تقریبا هر یک ساعت و 10 دقیقه یک نفر در ایران بر اثر سرطان معده می‌میرد. از یک ساعت پیش تاکنون یک نفر دیگر بر اثر ابتلا به این بیماری درگذشته است.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com


مطالب پیشنهادی:
همه چیز درباره یک بیماری عصبی رایج در ایران
مهم‌ترین بیماری‌های ناحیه تناسلی در مردان
"بیماری بهجت" را می شناسید؟
گران‌ترین بیماری جهان