شکلات
بعضی از غذاها ، افزایش دهنده اسید معده هستند.
رفلاکس معده به مری همان بازگشت اسیدهایی است که از معده به مری می‌آیند و علت آن هم عملکرد نامناسب دریچه مری است. بعضی از غذاها ، افزایش دهنده اسید معده هستند.

علائم کلی رفلاکس عبارتند از: سوزش معده، اسیدی شدن معده، رفلاکس و بازگشت بعد از غذا خوردن در حالت خم یا دراز کشیده، سرفه، التهاب حلقوی و ... .

برای کم کردن این علائم، توصیه می‌شود که یک سری اصول را رعایت کنید و از خوردن برخی خوراکی ها و نوشیدن بعضی نوشیدنی ها اجتناب کنید.

قهوه، چای و نوشابه های کولا

این نوشیدنی ها حاوی کافئین یا تئین هستند، این ماده موجب سست شدن دریچه مری و بالا آمدن اسیدها می‌شود. از سوی دیگر، ممکن است کافئین و تئین مخاط ریه را تحریک کنند و باعث التهاب ریه در بین کسانی که مبتلا به رفلاکس معده- مری هستند، بشوند.

نوشیدنی های گازدار

از تمام نوشیدنی های گازدار باید اجتناب کرد زیرا این نوشیدنی ها احتمال نفخ را افزایش می‌دهند، نفخ نیز بر روی دریچه معدوی مری تأثیر منفی دارد.

نوشیدنی های الکلی

تمام نوشیدنی های الکلی ممنوع هستند زیرا این نوشیدنی ها باعث سست شدن دریچه مری می‌شوند، این دریچه ماهیچه ای است که از بالا آمدن محتویات معده به مری جلوگیری می‌کند. اگر شکم فرد خالی هم باشد، این تأثیر شدیدتر خواهد بود.

شیر

شیر ماده غذایی است که باید در مصرف آن اعتدال را رعایت نمود، زیرا حاوی چربی، پروتئین و کلسیم است، سه عنصری که باعث تحریک و نهایتاً تولید اسید معده می‌شوند.

شکلات شیری

شکلات شیری، همزمان هم حاوی چربی است و هم کافئین؛ بنابراین به عنوان عامل ایجاد سوزش معده شناخته می‌شود.

خوراکی های چرب

هر چه غذا چرب تر باشد، هضم آن مشکل تر و طولانی تر خواهد شد. در این حالت مواد غذایی مدت بیشتری در معده باقی می‌مانند، و این ماندن ترشح اسیدهای معده را افزایش می‌دهد.

مرکبات و آب مرکبات

به علت اسیدی بودن شان به شیرۀ معده اضافه می‌شوند. از سوی دیگر، ویتامین C که در مرکبات وجود دارد، ترشح اسید معده را افزایش می‌دهد.

نعناع و قرص نعناع

نعناع خاصیتی دارد که باعث سست شدن دریچه مری می‌شود. این مورد دربارۀ گوجه فرنگی هم صدق می‌کند.

ادویه ها و گیاهان معطر

در واقع، ادویه ها و گیاهان معطر استعداد تحریک بیشتر مخاط مری را دارند و احساس سوزش را تشدید می‌کنند.

بیشتر بدانید : رفلاکس معده | علت رفلاکس معده و درمان آن



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : خبرگزاری سلامت طبنا