مشکلات زنانه
به طور معمول 2 تا 5 سال طول می‌کشد تا سیستم هورمونی بدن تکامل نهایی خود را داشته باشد و بتواند شرایط ایجاد یک عادت ماهیانه منظم را فراهم آورد.
یک جراح و متخصص زنان و زایمان به پردردسرترین مشکلات زنانه در دوران نوجوانی و سنین زیر 20 سالگی اشاره و بر ضرورت رعایت بهداشت عمومی و انجام مراقبت‌های پیشگیرانه در راستای جلوگیری از بروز بیماری‌هایی چون اندومتریوز که با تشدید درد در دوران قاعدگی همراه است، تاکید کرد.

دکتر ربابه طاهری پناه با بیان اینکه معمولا از شایع‌ترین مشکلاتی که دختران زیر 20 سال با آن مواجهند به دوران بلوغ مربوط می‌شود، گفت: به طور معمول 2 تا 5 سال طول می‌کشد تا سیستم هورمونی بدن تکامل نهایی خود را داشته باشد و بتواند شرایط ایجاد یک عادت ماهیانه منظم را فراهم آورد.

این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: البته لازم به ذکر است که دوران عادت ماهیانه بایستی بین 25-35 روز از شروع خونریزی تا شروع خونریزی بعدی باشد. حال اگر این دوره زمانی کمتر از 25 روز باشد با ازدست رفتن خون و کم‌خونی بیمار همراه خواهد بود که بایستی به دنبال یافتن علل آن رفت.

این عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی باروری و ناباروری ایران ادامه داد: در مقابل اگر این دوره بیش از 35 روز طول بکشد ممکن است فرد مبتلا به تخمدان‌های کم‌ کار و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک شده باشد.

وی ضخیم شدن اندومتر یا لایه پوشش داخلی رحم را که در درازمدت با افزایش بدخیمی و سرطان‌های رحم همراه خواهد شد را یکی دیگر از مشکلات طولانی بودن فاصله بین عادات ماهیانه دانست و به دختران نوجوان اکیدا توصیه کرد که به داشتن عادات ماهیانه منظم بسیار توجه کنند.

دکتر طاهری پناه تصریح کرد: البته در این میان و در صورت وجود اختلال، انجام سونوگرافی و آزمایشات هورمونی به تشخیص صحیح کمک می‌کنند و در صورت روشن شدن علت مشکل، راهکار درمانی مناسب تجویز می‌شود.

این جراح و متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه یکی دیگر ازمشکلات دختران زیر 20 سال، دردهای حوالی شروع عادت ماهیانه است، گفت: البته درد مختصر و قابل تحمل، طبیعی بوده و نشان دهنده سلامت فرد و تخمک‌گذاری مناسب است، ولی اگر این دردها بتدریج افزایش یابند و شدیدتر شوند باید به وجود اندومتریوز مشکوک شد.

وی درباره «اندومتریوز» توضیح داد: بافت داخل رحمی به نام اندومتر از داخل رحم به لگن و اطراف رحم و تخمدان رفته و در آنجا رشد می‌کند و بتدریج باعث چسبندگی و افزایش درد می‌شود. این بیماری با انجام سونوگرافی و اقدامات تکمیلی تشخیص داده می‌شود و معمولا با درمان مهار تخمک گذاری قابل کنترل است.

این جراح و متخصص زنان و زایمان توصیه کرد: به هنگام فرا رسیدن دوره قاعدگی، می‌توان با مشورت با پزشک از دارو استفاده کرد. در صورت وجود درد در هنگام عادات ماهیانه استفاده از ترکیبات پروفن و اسید مفنامیک مفید است. همچنین بانوان ما هیچ‌گاه انجام ورزش، تغییر و اصلاح نحوه غلط زندگی، رعایت بهداشت و تغذیه مناسب را از یاد نبرند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com


مطالب پیشنهادی:
راه حلی برای یک مشکل زنانه
مشکلات جنسی در خانمها
درباره این بیماری زنانه دردناک بیشتر بدانید
تاثیر دارو در مشکلات جنسی زنان
موشکافی یک اختلال زنانه