خزر
اکنون فقط سواحل استان گلستان برای شنا کردن بهداشتی است.
معاون زیست دریایی محیط زیست، آلودگی دریای خزر را در وضع بحرانی اعلام کرد و از مردم خواست درآب این دریا شنا نکنند؛ زیرا درکنار لذت آب‌تنی، انواع و اقسام بیماری‌ها را به بدن خود منتقل می‌کنند.

عبدالرضا کرباسی در نشست خبری، علت افزایش آلودگی دریاچه خزر را بسته بودن آن و این که جابه‌جایی آب در آن صورت نمی‌گیرد، اعلام کرد و گفت: دریاچه خزر، محیطی بسته دارد که آب در آن راکد است و به همین دلیل هرگونه آلودگی که به آن وارد شود، دیگر خارج نمی‌شود. متأسفانه در این دریاچه نیزار یا مرجان هم نداریم که مانند دریای جنوب آب را به طور طبیعی تصفیه کند و قدرت خودپایی داشته باشد.

سهم 12 درصدی ایران از آلودگی خزر

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مقصر حدود 75 درصد از کل آلودگی‌های دریاچه خزر بر عهده کشور روسیه است، افزود: این آلودگی‌ها شامل آلودگی‌های مواد نفتی، آفت‌کش‌ها سموم کشاورزی و ... می‌شود. سهم ایران از آلودگی خزر 12 درصد است و این آلودگی به علت تخلیه فاضلاب شهرهای ساحلی در خزر است. وی یادآور شد سالانه 400 میلیون متر مکعب فاضلاب در کشور تولید می‌شود که از این میزان به سختی 40 درصد تصفیه و 60 درصد دیگر بدون تصفیه وارد دریاچه خزر می‌شود که به همین دلیل بسیاری از شناگاه‌های شمال کشور آلوده به مواد میکروبی هستند و اکنون در خط ساحلی شمال کشور، ساحل بهداشتی که برای شنا مناسب باشد، وجود ندارد. اکبری افزود: با وجود مصوبه هیأت دولت که وزارت نیرو را موظف به رعایت قوانین و رفع این معضل کرده است، این وزارتخانه در ادای تعهداتش موفق نبوده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اعلام اینکه 13 درصد باقی مانده آلاینده های دریاچه خزر نتیجه عملکرد کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان است، تصریح کرد: در میان این کشورها آذربایجان بیشترین و ترکمنستان کمترین سهم آلودگی را دارد. تجهیزات چاه های نفت جمهوری آذربایجان بسیار قدیمی و مربوط به 40 سال قبل است و همین موضوع باعث می‌شود تا هر چند وقت یکبار لوله‌کشی نفتکش‌ها دچار مشکل و در خط لوله شکستگی ایجاد شود که دریاچه خزر را با آلودگی نفتی مواجه می‌کند. به گفته وی، تا به حال دو آلودگی عظیم نفتی در خزر شکل گرفته است و در سال 1391، کشور ما 26 تن آلودگی نفتی از دریاچه خزر جمع‌آوری کرد که مربوط به چاه‌های نفتی آذربایجان بود.

فکری برای علایم هشدار دهنده نشده

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سؤال که با وجود آلودگی شدیدی که در دریاچه خزر وجود دارد چرا هیچ هشداری در این باره به مردم داده نمی‌شود، گفت:‌ در هفته ای که گذشت به علت این که به نام هفته محیط زیست نام گرفته است، در همه نشست‌ها این موضوع را عنوان کردیم؛ اما تا به حال در مورد این که در سواحل علایم هشداردهنده برای مردم نصب کنیم فکر نکرده بودیم و سعی می‌کنیم از این پیشنهاد استفاده کنیم تا مردم بدانند که اکنون فقط سواحل استان گلستان برای شنا کردن بهداشتی است. به گفته کرباسی، معضل دیگری که دریاچه خزر را تهدید می‌کند انقراض آبزیان این دریاچه و به خصوص ماهیان خاویاری است. همچنین جمعیت فوک خزری که کشورهای دیگر از پوستش برای صنایع چرم‌سازی استفاده می‌کنند نیز از 1 میلیون به 100 هزار در سال 2012 رسیده است و گزارش جدیدی  درباره تعداد آنها در این دریاچه داده نشده است.

نفتکش‌های ایرانی آب را آلوده می‌کنند

معاون زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات آب‌های جنوبی کشور پرداخت و با بیان اینکه 80 درصد از کل آبسنگ‌های دنیا و هزار گونه ماهی و آبزیان و همچنین جنگل‌های حرا در دریای عمان و خلیج فارس وجود دارد، تاکید کرد: با توجه به گونه‌هایی که در جنوب وجود دارند، حفاظت از آنها ضروری است. کرباسی علت آلودگی خلیج فارس را ورود سالانه 50 هزار کشتی به آن عنوان کرد و افزود از این تعداد 17 هزار نفتکش وارد خلیج فارس می‌شوند که به طور میانگین 12 هزار بشکه نفت را در سال وارد آب می‌کنند. نفتکش‌های ایران نیز بسیار قدیمی هستند و به همین دلیل در سال 1391 از 22 حادثه نشت نفتکش، 21 حادثه آن مربوط به ایران و یک حادثه مربوط به کشورهای عربی بوده است.

بنابراین اگر ایران بتواند چاه‌های نفت خود را به‌موقع بهنگام‌سازی کند و تحریم‌ها نیز شامل لوله‌های نفتی نشود، می‌توان از به وجود آمدن آلودگی نفتی جلوگیری کرد. کشورهای تحریم‌کننده ایران باید بپذیرند که این آلودگی فقط مربوط به آب‌های ایران نمی‌شود؛ زیرا هر 4.5 سال آب خلیج فارس تخلیه و به دریای آزاد ریخته می‌شود و همه آب‌های جهان را آلوده خواهد کرد. به طور کلی باید گفت که رفع مشکلات زیست‌محیطی نباید فدای بازی‌های سیاسی شود.وی در ادامه تعهدات بر زمین‌مانده وزارت نفت در پایش خلیج فارس را یادآور شد و گفت: طبق قانون وزارت نفت به انجام پایش زیست‌محیطی مکلف شده است، اما با 30 میلیون دلاری که از منابع ارزی برای این کار برداشته هنوز چنین کاری انجام نداده است. کرباسی با تأکید بر اینکه بر اساس مصوبه هیأت دولت در سال 91 وزارت نیرو متعهد به پرداخت 30 میلیون دلار برای کمک به رفع معضل بهداشتی سواحل شده است، افزود: این اعتبار برای خرید ایستگاه‌های پایش از سوی وزارت نیرو اختصاص یافت که متأسفانه تاکنون این وزارتخانه به تعهد خود عمل نکرده است.

تصفیه‌خانه بندر جوابگوی جمعیت نیست

این مقام مسئول در ادامه درباره افزایش دمای آب خلیج فارس در سال‌های گذشته نیز گفت: دمای آب خلیج فارس در 17 سال گذشته، 2 درجه افزایش داشته که این تغییر دما موجب مرگ‌و‌میر آبزیان سفید و از بین رفتن مرجان‌ها شده است؛ اما به گل نشستن دلفین‌ها به علت آلودگی آب نیست. وی توضیح داد: علت به گل نشستن دلفین‌ها این است که برخی صیادان، در زمان صید ماهی وقتی دلفینی در تورشان گیر می‌کند، با پتک بر سرش می‌زنند که این کار به مرگ یا بیهوش شدن حیوان می‌انجامد.

بچه دلفین که این صحنه را می‌بیند به طرف ساحل شنا می‌کند و دلفین‌های دیگر برای حمایت از او به ساحل می‌آیند و به گل می‌نشینند. کرباسی ورود فاضلاب 13.5 میلیون نفر ساحل‌نشین به خلیج فارس و دریای عمان را عامل مهم دیگری در آلودگی آب دانست و گفت: در آن زمان که شهر بندر عباس 500 هزار نفر جمعیت داشت، وزارت نیرو تصفیه‌خانه فاضلابی با ظرفیت 300 هزار نفر در این شهر ساخت؛ بنابراین 200 هزار نفر سرریز این تصفیه‌خانه بود و با توجه به اینکه اکنون بندرعباس با شهرک‌های اقماری‌اش یک میلیون نفر جمعیت دارد، نمی‌دانم این تصفیه‌خانه چطور می‌تواند پاسخگوی شهر باشد.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com


مطالب پیشنهادی:
فواید و مضرات ورزش شنا
رژیم غذایی شنا گران
فواید شنا برای سلامتی
آیا می توانم در دوران بارداری شنا کردن را، آغاز کنم؟
پیشگیری از بیماریهای ناشی از شنا