دکتر امیدی
نوشابه های قندی برای دیابت مضر است و یک نوشابه 280 سی سی، 50 تا 60 واحد قند دیابتی را افزایش می‏ دهد.
دکتر شکور امیدی در گفتگو با پورتال تخصصی مناظره و گفتگوی سازمان صداوسیما گفت: «در ایران، حداقل 10 میلیون دیابتی یا در معرض ابتلا به دیابت داریم که 70 درصد مبتلایان به دیابت، از بیماری خود خبر ندارند.

در این بیماری، عامل ژنتیک، حداکثر 5 درصد مؤثر است و عادت‏های تغذیه ‏ای ناصحیح و فشار و تنش‏های فکری و استرس و فشارهای روحی، عوامل اصلی ابتلاء به این بیماری هستند که علاوه بر تحمیل هزینه 2هزار میلیاردی بر مردم و کشور، هزینه‏ های معنوی بسیاری از جمله مشکلات روحی و عاطفی، کاهش بهره‏ وری شغلی و علمی، ناتوانی جنسی و... بر بیماران و جامعه تحمیل نموده است و سبب معضلات اجتماعی چون طلاق و بیکاری و... شده است».

بنیان‏گذار و رئیس کل انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور در ادامه گفت: «در ایران، سالانه بیش از 30هزار نفر به علت بیماری دیابت و عوارض آن فوت می کنند و در هر سال، 200 تا 300 هزار نفر نیز به دیابتی های ایران افزوده می شود و این بیماری، با شتاب بسیار زیادی، در حال افزایش است و اگر این روند ادامه پیدا کند، در سال‏های نه چندان دور، با بحران دیابت روبرو خواهیم شد». دکتر امیدی همچنین گفت: «دیابت حدود 10 سال از عمر مفید بشر می کاهد».

این متخصص ایمونولوژی و آلرژی و استاد دانشگاه در ادامه گفت: «با وجود تمامی اطلاعات گفته شده و انتشار گسترده‏ ی این اطلاعات در رسانه‏ های گروهی، دیابت بیش از آنکه یک بیماری باشد، یک محدودیت است و بیش از 90 درصد دیابت‏ ها با کمک علوم روز و طب سنتی، کاملا قابل کنترل و درمان است و حتی در رابطه با زخم پای دیابتی، با ورود 3 دستگاه لیزر با سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در بیمارستان 502 ارتش در تهران و بیمارستان نیروی دریایی در رشت، بخش زیادی از این بیماران در حال درمان هستند و با اطمینان می ‏توان گفت که درمان دیابت و تحقق ایران بدون دیابت یا ایران با کمترین دیابت، امکان ‏پذیر است و این آرمان، یک حدس غیرعلمی و غیرکارشناسانه نیست!

البته این موضوع نیاز به برنامه ریزی عظیم ملی و مردمی دارد و بدون شک، اگر دستورات اسلام پیرامون آداب غذاخوردن، ورزش، صله ارحام و نشاط در زندگی، رعایت شود، بخش اعظم بیماری دیابت و دیگر بیماری‏ها در ایران، قابل کنترل و حتی قابل درمان خواهد شد».

دکتر امیدی در بخش آخر گفتگو ضمن نقد جدی نسبت به نظارت بر بیمارستان ها و اعتراض به عملکرد بیمه ‏ها در حمایت از بیماران، به موضوع طرح افزایش قیمت نوشابه در مجلس هفتم اشاره کرد و گفت: «من در مجلس هفتم، مشاور عالی کمیسیون بهداشت و درمان بودم و عرض کردم که نوشابه های قندی برای دیابت مضر است و یک نوشابه 280 سی سی، 50 تا 60 واحد قند دیابتی را افزایش می‏ دهد. ما طرحی را نوشتیم مبنی بر افزایش 10 درصدی قیمت نوشابه های داخلی و 15 درصدی نوشابه های خارجی. 170 نماینده مجلس نیز امضا کردند و نهایتا این طرح در اوایل سال 1386، تصویب شد که سالی بالغ بر 50 میلیارد تومان از طریق عوارض نوشابه ها، به خزانه واریز شود.

براساس قانون، قیمت نوشابه افزایش پیدا کرد و مردم هم پرداخت کردند اما این درآمدها، هیچ وقت به طور کامل از کارخانه ‏دارها اخذ نشد و نه تنها از انجمن دیابت تقدیر و تشکر نگردید بلکه مورد هجمه و هجوم نیز قرار گرفتیم و درحال حاضر شدیدا در حال پیگیری هستیم که وزارت بهداشت و دیوان محاسبات برای اخذ این یارانه ها از شرکت های تولیدی اقدام نمایند و یا انجمن دیابت را مامور پیگیری این پروژه نمایند تا به توقعات به حق بیماران دیابتی پاسخ مثبت داده شود اما متأسفانه در اجرای این قانون، هر سازمانی مسئولیت را به دوش سازمان دیگر می‏اندازد!».

فیلم کامل این گفتگو از طریق http://www.monazereh.ir/v-845.htm قابل مشاهده است.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : monazereh.ir
 
 
مطالب پیشنهادی:
20 غذایی كه دشمن دیابت هستند
پاسخ به سوالات دیابت (1)
پاسخ به سوالات دیابت (2)
دیابتی ها مراقب باشند
دستور غذایی برای بیماران دیابتی