داروهای گیاهیی
بیماران تحت درمان با داروی وارفارین نباید در یك روز بیش از یك حبه سیر استفاده كنند...
مصرف بیش از اندازه داروهای گیاهی موجب مسمویت كبدی می شود.

رئیس مركز تجویز منطقی داروی دانشگاه علوم پزشكی یزد با بیان این كه امروزه از گیاهان دارویی فرآورده های دارویی زیادی استخراج می‌شود، اظهاركرد: متاسفانه سلامت این گونه داروها به ویژه بر روی گروه های پرخطر همچون مادران باردار به اثبات نرسیده است.

دكتر محمدرضا لطفعلیانی افزود: مادران باردار باید دقت لازم را داشته باشند كه در سه ماهه اول بارداری از مصرف داروهای گیاهی بپرهیزند چرا كه مصرف خودسرانه این داروها موجب خونریزی و سقط جنین در آنها می شود.

وی با تاكید بر دوز داروهای گیاهی عنوان كرد: یك باور غیرعلمی كه در اذهان عمومی رایج است این كه داروهای گیاهی خیلی كم خطرتر از داروهای شیمیایی هستند. در حالی كه یك داروی گیاهی با دوز درمانی مناسب می تواند موثر باشد و مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعث مسمومیت فرد شود.

رئیس مركز تجویز منطقی داروی دانشگاه علوم پزشكی یزد ادامه داد: به عنوان مثال داروی چای سبز یك فرآورده ای است كه خاصیت آنتی اكسیدانی، ضدسرطان و ضدپیری آن به اثبات رسیده است ولی اگر این گیاه دارویی به صورت اوردوز یا بیش از دوز تعیین شده مصرف شود باعث مسمویت كبدی یا آسیب به كبد می‌شود.

وی گفت: به عنوان مثال بیماران تحت درمان با داروی وارفارین نباید در یك روز بیش از یك حبه سیر استفاده كنند چرا كه سیر به لحاظ دارابودن مواد ضد انعقادی موجب خونریزی داخلی در فرد بیمار خواهد شد.

لطفعلیانی بر عدم مصرف خودسرانه و دراز مدت گیاهان دارویی تاكید كرد و گفت: گیاهان دارویی به هیچ وجه خالی از عارضه نیستند چون اثرات درمانی آنها مدیون عوارض شیمیایی است كه داخل گیاهان دارویی نهفته است و می‌تواند علاوه بر اثرات درمانی باعث عوارض جانبی در شخص شود.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : webda.ir


مطالب پیشنهادی:
کبدی سالم با مصرف گیاه دارویی!!
استفاده از داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی
10 اشتباه در مورد گیاهان دارویی
بهترین گیاه كاهنده چربی خون
مبتلایان به زخم معده این داروی گیاهی را نخورند