آرتروز
افزایش روزافزون آرتروز در سال‌های اخیر چشمگیر است و شیوع آن به ویژه در افراد چاق بیشتر دیده می‌شود.
20 مهرماه برابر با 12 اکتبر مصادف است با روز جهانی آرتروز.
به گزارش بنیاد آرتروز آمریکا، آرتروز شایع‌ترین بیماری مفصلی است که در آن غضروف مفصلی دچار آسیب و تخریب می‌شود و به تدریج بی‌تحرکی و ضعف قدرت عضلانی را به دنبال می‌آورد.

آرتروز دو نوع است: آرتروز اولیه و آرتروز ثانویه. نوع اولیه آن با افزایش سن در همه افراد بوجود می‌آید و همه مفاصل را مبتلا می‌سازد و عمدتا مفاصل زانو‌ها، مفصل ران به لگن، مفاصل انگشتان دست و پا و بالاخره ستون فقرات را گرفتار می‌کند.
آرتروز ثانویه در مفصلی بوجود می‌آید که قبلا به وسیله بیماری دیگری آسیب دیده و ساختار آن تغییر کرده است. مثلا مفصلی که دچار شکستگی شده، پس از بهبودی دچار آرتروز می‌شود. بدیهی است این نوع آرتروز سراسر مفاصل بدن را گرفتار نمی‌کند، بلکه تنها مفصل آسیب دیده دچار آن می‌شود.

در این عارضه بیمار هنگام بیدار شدن از خواب، احساس می‌کند مفاصل او سفت و خشک شده‌اند و پس از 5 ‬تا ‪ 10‬  دقیقه این حالت از بین می‌رود. با پیشرفت بیماری آرتروز به مرور زمان دامنه حرکات مفصل گرفتار کاهش می‌یابد و ممکن است مفصل، خشک و بی‌حرکت شود، البته فیزیوتراپی می‌تواند از این حالت خشکی مفصل و محدودیت حرکات پیشگیری و آن را درمان کند.

افزایش روزافزون آرتروز در سال‌های اخیر چشمگیر است و شیوع آن به ویژه در افراد چاق بیشتر دیده می‌شود و چنانچه افراد اقدامی برای کاهش وزن خود نداشته باشند، گسترش میزان مبتلایان همچنان ادامه خواهد داشت.
آرتروز یکی از شایع‌ترین مشکلات حال حاضر دنیا به شمار می رود و پزشکان معتقدند که با برنامه ریزی و به کار بستن راه کارهایی برای کاهش وزن و انجام فعالیت‌های بدنی مؤثر می‌توان آمار مبتلایان را کاهش داد. طبق بررسی‌های صورت گرفته، 22.2 درصد (49.9 میلیون نفر) از افراد 18 سال به بالای امریکایی و حدود 33.8 درصد از زنان و 25.2 درصد از مردان چاق امریکایی مبتلا به آرتروز هستند که در مقایسه با افرادی با وزن پایین و یا متعادل حدوداً 2 برابر بیشتر دچار این مشکل می‌شوند.
تحقیقات نشان می‌دهد که با بالا رفتن سن و شیوع چاقی در این گروه سنی، احتمال بروز آرتروز در 20 سال آینده رو به افزایش است.

از مهم‌ترین انواع آرتروز که به خصوص در افراد چاق بیشتر مشاهده می‌شود، می‌توان به آرتروز زانو اشاره کرد که شیوع آن حدود 65 درصد است. طبق مطالعات صورت گرفته، با کاهش وزن اندک خطر ابتلا به آرتروز زانو در میان زنان چاق حدود 50 درصد و خطر مرگ ناشی از آن تا نصف کاهش می‌یابد.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : sinanews.ir


مطالب پیشنهادی:
آرتروز چیست و چگونه درمان می شود؟
ورزشی فوق العاده برای آرتروز زانو
رژيم غذايی ضد آرتروز
دارویی فوق العاده برای مبتلایان به آرتروز لگن و زانو
علت بروز آرتروز گردن چیست؟