خواب
ضروری است که افراد بزرگسال هر شب 7 تا 9 ساعت بخوابند.
همه می دانند کم خوابی برای سلامت مضر است اما تحقیقات جدید حاکی از این است که خوابیدن زیاد می تواند بدتر باشد. پژوهشگران می گویند کم خوابی و پرخوابی هر دو خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند دیابت را افزایش می دهند.

مطالعه ای که بر روی بیش از 50 هزار نفر انجام شده، نشان داده است افرادی که زیاد می خوابند یا از سوی دیگر افرادی که کم می خوابند احتمالا خطر ابتلا به بیماری های جسمی و روانشناختی از جمله بیماری های عروق کرونر، دیابت، اضطراب و چاقی را در خود افزایش می دهند.

افرادی که برای خوابیدن به مدت بیش از شش ساعت در شب دچار مشکل می شوند در خطر بیشتری برای بیماری عروق کرونر، سکته مغزی، دیابت، چاقی و بیماری های روحی هستند. از سوی دیگر دانشمندان مدعی اند استراحت بیش از اندازه نیز برای سلامتی مفید نیست. خوابیدن زیاد همان خطرات کم خوابی را برای سلامتی در پی دارد، اگر چه مطالعه آکادمی پزشکی خواب آمریکا نشان می دهد خطر بیماری عروق کرونر، سکته مغزی و دیابت در بین افرادی که طولانی مدت می خوابند، بیشتر است.

هر شب اختصاص میزان مناسبی به خواب خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد و می تواند به افراد بالای 45 ساله ای که به مشکلات سلامتی رایج مبتلا هستند، کمک کند.

دکتر «صفوان بدر» متخصص خواب می گوید یک سبک زندگی سالم و متعادل به رعایت رژیم غذایی و ورزش محدود نیست، اینکه چه موقع و چگونه می خوابید نیز به اندازه خوراک و ورزش برای حفظ سلامتی موثرند.

ضروری است که افراد بزرگسال هر شب 7 تا 9 ساعت بخوابند تا از فواید خواب بهره مند شوند، این میزان خواب برای آنهایی که به بیماری های مزمن مبتلا هستند نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.
اختلالات رایج خواب از جمله آپنه و بی خوابی به طور مداوم در افراد مبتلا به بیماری های مزمن روی می دهد و مانع داشتن خواب مطلوب می شود.

دکتر «بدر» و همکارانش پرونده های پزشکی 54 هزار آمریکایی بالای 45 سال را مطالعه کرده و دریافتند الگوهای خواب با مشکلات روانشناختی و همچنین بیماری های جسمی مرتبط هستند.
دکتر «ژانت کرافت» از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا گفت: وجود برخی ارتباطات بین زمان ناسالم خواب و بیماری های مزمن تا حدودی با بروز پریشانی های روانی و چاقی توضیح داده شده است.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : مهر


مطالب پیشنهادی:
ساده ترین راهکارها برای یک خواب راحت
خرخر کردن در خواب را نادیده نگیرید
روان‌شناسی جالبی درباره ی خواب دیدن
کم خواب شده اید؟
خواب زیاد، علامت خوبی نیست