آیا عينک باعث تغيير حالت و گود افتادن چشم‌ها می‌شود؟
عینک تاثیراتی بر چشم می گذارد که در این مطلب با متخصص چشم در این بارع صحبت کرده ایم

یک متخصص و جراح چشم گفت: برخلاف تصور مردم از نظر علمی به هیچ وجه ثابت نشده که استفاده از عینک موجب تغییر در حالت چشم یا تغییر در رنگ پوست اطراف چشم و گود افتادن آن شود.

دکتر علیرضا کشتکار جعفری جراح استرابیسم و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص تأثیر عینک در انحراف چشم تصریح کرد: در بعضی مواقع عینک غیر از واضح کردن تصویر بر روی شبکیه، بعضی از انواع انحراف چشم را هم درمان می‌کند.

وی در ادامه افزود: البته استفاده نادرست و نابه‌جا از عینک هم می‌تواند باعث انحراف چشم شود ولی این اتفاق در موارد بسیار نادر است.

دکتر كشتكار جعفری در خصوص علت تجویز عینک گفت: در اکثریت موارد هنگامی که اختلال در دید وجود داشته باشد و علت این اختلال اشکال در سطوح منکسر کننده (برگشت دهنده نور) و یا شکست دهنده نور باشد عینک تجویز می‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عینک را وسیله‌ای فقط برای بهتر دیدن دانست و افزود: استفاده از عینک باعث تغییر در شماره چشم نمی‌شود بلکه تنها برای بهتر دیدن به کار برده می‌شود و تغییری در ساختمان چشم ایجاد نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: البته استفاده از عینک برای کودکان در صورت لزوم باید تجویز شود. چون تجویز عینک باعث رشد طبیعی سیستم بینایی کودک خواهد شد در حالی که در بزرگسالان این چنین نیست. بنابراین کودکان حتماً باید در صورت لزوم از عینک استفاده کنند.

این متخصص و جراح چشم در مورد به کار بردن لنز به جای عینک گفت: استفاده از لنز ممکن است عوارضی را در پیش داشته باشد و در موارد خیلی استثنایی استفاده از آن توصیه می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: هنگامی که نمره چشم‌ها تفاوت زیادی با هم دارند برای جلوگیری از اختلال در اندازه تصویر از لنز استفاده می‌شود، ولی استفاده از عینک به مراتب بهتر از لنز است.


بیشتر بدانید : درد پشت چشم نشانه چیست؟ + علت انواع چشم درد

بیشتر بدانید : علت التهاب چشم و درمان آن

بیشتر بدانید : علت قرمز شدن سفیدی چشم چیست؟

بیشتر بدانید : مواد غذایی مفید برای ضعیفی چشم وجود دارد؟


گردآودی: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: ایسنا